Small preview image

Google är utan tvekan marknadsledande vad gäller sökmotorer på Internet. På andra och tredje plats ser vi Yahoo respektive Microsoft och efter många försök har nu Microsoft lyckats få till ett samarbete med konkurrenten. Tidigare har Microsoft varit inne på att köpa upp Yahoo men man har fått kalla handen vilket nu lett till att man tagit initiativ till ett “söksamarbete”. Microsofts nya Bing-sökteknik kommer att användas av Microsoft själva och Yahoo medan Yahoo kommer att leda de båda företagens annonseringsavdelningar.


Genom att slå sig samman kan de två sökaktörerna nå en betydligt bredare
målgrupp och förhoppningsvis ta upp kampen på Google som alltså har sökmarknaden
i ett järngrepp sedan flera år tillbaka.



“Through this agreement with Yahoo!, we will create more innovation in
search, better value for advertisers, and real consumer choice in a market
currently dominated by a single company, – Steve Ballmer, vd
Microsoft


Företagens partnerskap ska vara i minst 10 år och under denna tiden har
Microsoft även möjlighet att integrera Yahoos egna söktekniker i sin
Bing-motor.



“This is a significant opportunity for us. Microsoft is an industry innovator
in search, and it is a great opportunity for us to focus our investments in
other areas critical to our future.” – Roy Bostock, styrelseordförande
Yahoo!


Utöver sitt arbeta på sökmotormarknaden ska företagen jobba vidare
självständigt precis som tidigare.


Fler detaljer kring Microsoft och Yahoos partnerskap går att läsa på den
nustartade hemsidan ChoiceValueInnovation.com.


Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments