NVIDIA tillkännagav nyligen världens första interaktiva raytracing motor. Det har annars varit ganska tyst i media när det kommer till både AMD och NVIDIAs planer för raytracing, men bakom stängda dörrar har det varit full aktivitet. Som ni säkert minns från Intels och NVIDIAs sandlåds krig under 2008-2009 har NVIDIA alltid hävdat att man kan och kommer att använda en GPU till allting i en dator, med andra ord ingen användning för en CPU. Detta är också något man funderat kring hos AMD, och alla andra GPU-tillverkare, man håller bara en betydligt lägre profil än NVIDIA.
Vid den kommande SIGGRAPH-konferensen kommer AMD att visa upp en kombinerad raster- och raytracinghybrid i en grafikdemonstration. Vi förmodar att man kommer att använda sig av raytracing för ljus och skuggor, medan resterande del kommer att utgöras av rastergrafik. Vi är spända på att se hur det kommer att se ut och vilken prestanda man kan vänta sig.
När det kommer till raytracing överlag är GPU:er mycket passande, så länge ljuset inte studsar runt allt för mycket. Då kan den parallella arkitekturen tappa lite av sina fördelar. Ha i åtanke att vi inte är någon expert inom området, men baserat på källor i industrin har vi fått reda på att både AMD och NVIDIA planerar att ge stöd för raytracing i sina GPU:er så snart som möjligt.
Raytracingbild av CausticRT, ett tredje raytracingföretag
Det kommer dock inte hända idag, båda har försökt sig på det och upplevt undermålig prestanda. NVIDIA försökte göra allting direkt i GPU och fick dålig prestanda, AMD försökte primärt lägga över hanteringen av ljus och skuggor, men kunde fortfarande inte få ur någon ordentlig prestanda. Baserat på dessa misslyckade försök kommer båda primärt att försöka implementera ljus och skuggor, kanske även fysik, inom en nära framtid. Men exakt när detta kommer att ske är fortfarande oklart.