Som en stark aktör på OEM-marknaden har Foxconn de senaste åren försökt slå sig in även på konsumentmarknaden med entusiastinriktade moderkort och även egna grafikkort. I Sverige har vi inte sett särskilt mycket av Foxconns grafikkort och det är något vi nog aldrig kommer få göra. Man har nu gett upp försäljningen av egenmärkta grafikkort och gjort en massiv omorganisation inom företaget genom att flytta närmare 9000 anställda från CSD (Channel Service Division) till sin OEM-avdelning.
Medan man väntas öka sin försäljning av konsumentmoderkort till 6-7 miljoner
för år 2009, från 5 miljoner 2008, är det fortfarande OEM-marknaden som står för
merparten av företagets omsättning. Här väntas Foxconn skeppa runt 30 miljoner
kort i år.
Hur Foxconn planerar att gå vidare med sin satsning på konsumentbaserade
moderkort är annars något oklart. Men vi hoppas få se nya modeller av deras
Bloodrage och BlackOps modeller.
Foxconn kom inte längre än till NVIDIAs GeForce 9-serie
Källa: DigiTimes