DirectX 11 kommer att dyka upp i samband med Microsofts lansering av Windows 7 nästa månad och AMD har redan en hel grafikkretsfamilj på väg med stöd för det nya grafiksystemet. AMD pratar gärna mycket och högt om sitt stöd för DX11 och vad detta kan bidra både i grafiska effekter och prestanda för morgondagens spel. NVIDIA som ligger betydligt efter AMD med sitt stöd för DirectX 11 försöker samtidigt förklara sin syn på saken och på en konferens meddelade man nyligen att DX11 inte kommer att öka försäljningen av grafikkort utan att framtiden istället ligger i GPGPU-beräkningar där man satsat hårt med sin PhysX-teknik de senaste åren.
Man påpekar att DX11 kommer att vara en av flera drivande faktorer hos grafikkort inom den närmsta framtiden men att man fortfarande ser mer potential i att hjälpa CPU:n med tunga beräkningar som bild- och videoredigering.
Passande nog har NVIDIA ännu inte avslöjat några detaljerade planer för DirectX 11-baserade grafikkretsar och även om man skulle få rätt i att DX11 inte ger guld och gröna skogar som AMD hoppas finns det även frågetecken på GPGPU-marknaden.
AMD kommer inte bara ge stöd för DX11 i sina nya grafikkretsar utan även utöka sitt stöd för GPGPU-applikationer med den öppna standarden OpenCL och DirectCompute 11, som till skillnad mot PhysX inte är en patenterad och låst standard.
Vem av AMD och NVIDIA som lyckas bäst med sina grafikkortssatsningar återstår att se, men både verkar tro starkt på sina egna tillvägagångsätt.
Källa: X-bit labs