Apple tillkännagav sin nya iPad tablet i slutet av januari och den 12 mars började man ta emot förhandsbeställningar på sina nya enheter som väntas levereras tidigast den 3 april i USA. Under de första 19,5 timmarna sålde Apple närmare 120 000 stycken iPad och en tredjedel valde att vänta lite längre på de annalkande 3G-modellerna. Fördelningen mellan 16GB, 32GB samt 64GB var helt jämn enligt AAPL Sanity som tagit fram siffrorna där en tredjedel av köparna valde motsvarande lagringskapacitet.
Apple iPad fångade mångas intresse när den lanserades men trots detta är det
många som än idag är osäkra på hur man på bästa sätt drar nytta av dess
funktionalitet. Något analytikern Victor Castroll från Valcen Financial Group
sammanfattade bäst;
Apple has been able to generate over $75 million in revenue in one day on a
product that 99.9% of purchasers haven’t touched or for that matter, even seen
in person” […] “And, we’re still three weeks away. That is amazing.”
Apple väntas kunna tillverka mellan 300 000 och 1 miljoner iPad fram tills
lanseringsdagen i april och frågan är hur många av dessa enheter som kommer att
vara sålda från fabrik.
Källa: Brainstorm
Tech