Apple började under helgen att sälja sin omtalade iPad. Denna tabletliknande skapelse har bemötts av blandad kritik sedan den presenterads i januari där Apple fått lovord för sin industridesign men samtidigt mottagit kraftig kritik för begränsningarna i både hårdvara och mjukvara. När nu de första riktigt oberoende testerna av iPad börjat dyka upp verkar åsikterna vara mer eller mindre demsamma. Antingen gillar man iPad, eller så gillar man den inte och för Apples del är det nog ovanligt många som inte faller för enhetens intiala charm.
iPad har dock en imponerande display som med en skarp ISP-panel på 9,7-tum lockar till användning. Apples välbeprövade pekteknik rosas också i vanlig ordning samt givetvis det gedigna utbudet av applikationer och även till viss del prestandan.
I USA finns det redan flera tunga företag med tidningar och filmtjänster i spetsen som verkligen höjar användarvänligheten i enheten, något som dock inte kommer att vara i närheten lika utbrett i Sverige när iPad till slut når vårt avlånga land.
Vi lär få se flera ingående tester de närmaste veckorna men på Engadget har man redan klämt ut en större recension. Slutsatsen verkar vara att iPad kan vara början på en stor och spännande marknad, men som idag är något för begränsad för de flesta konsumenter.
Hur Apple lyckats sälja uppskattningsvis mellan 600 000 och 700 000 iPads under första dagen är dock svårare att förklara. Speciellt med tanke på att Amazon sägs ha sålt ungefär 500 000 Kindle e-boksläsare under hela 2008.