Stereoskopisk 3D väntas få sitt stora genombrott under 2010. Men även om den nya 3D-tekniken gjort störst framsteg inom filmbranschen än så länge tror analytiker att det blir TV-spelen som kommer bli den drivande kraften. Anledningen är ganska enkel, digitaliserad underhållning som datorspel kan optimeras för 3D-tekniken på ett effektivare sätt än vad som är möjligt med inspelat material.
Enligt Paul Gray, TV-forskare på DisplaySearch, ska det även finnas klara kostnadsfördelar med spelmarknaden. Där man med en första investering senare har det betydligt lättare att skapa och optimera sina spel för 3D, medan sändning och inspelning av 3D-TV och 3D-film kommer att betyda märkbara omkostnader för TV- och filmbolag.
Gaming is immersive which plays to 3Ds strengths, and to me as a non-gamer the added perception from 3D has made it far easier and more natural to play, the analyst indicated. Stereo-3D driving games allow me to sense my position on the road in a natural way, for example. Furthermore, gaming is much more a solitary activity, so obstacles like glasses compatibility are much less significant, poängterade Paul Gray
Fördelarna i spel går även att se i datoranimerade filmer där man från början kan kompensera för de djupeffekter som man vill åstadkomma i materialet. Något som kan minska bieffekter som yrsel och huvudvärk vid vanlig film som konverteras till 3D.
PlayStation 3 får stöd för stereoskopisk 3D-teknik under 2010
Källa: DisplaySearch