Jag läste för ett tag sedan en artikel om “15 teknikutmanare som misslyckades” som fick mig att se rött, så gott som. Inte nog att den var fylld med faktafel, den innehöll även en tydlig vinkling mot att hylla ett visst företag där man nästan helt verkar ignorera eller blunda för det företagets blunders.

De olika jämförelserna var:

1. Sony Ericsson introducerar Walkman-telefoner för att slåss mot Ipod

Inte helt sant. SE var inte ute efter att konkurrera direkt med Ipod, utan göra den överflödig. Att spela musik på telefonen istället för en extra atteralj är något som till och med Apple tyckte var en bra idé och tog med till iPhone. Att SE sedan lade om hela sin strategi och lade ner alla gamla produktnamn och därmed även Walkman för sina telefoner kanske kan ses som ett litet misslyckande, men ändå en ganska hårddragen sådan. Walkman vet alla vad det är och vilket företag det tillhör.

2. Zune vs. Ipod

Inte mycket att diskutera. Microsoft har misslyckats. Ingen bryr sig om Zune.

3. Amazon MP3 vs. Itunes

Amazon kom från ingenstans och har etablerat sig som nummer två efter Itunes. Misslyckande? Knappast.

4. Droid X vs. Iphone 4

Droid X lyckades inte sälja lika mycket som Ipod, men sålde ändå väl och Motorola har lyckats sälja in Droid-märket bra till allmänheten och kommer fortsätta bygga på det. Droid X har dock inte gått så bra som man hoppats. Misslyckande? Lite grann.

5. Google TV vs. Apple TV2

Båda produkter rikade mot den amerikanska marknaden där Apple TV2 lever helt på Itunes dominans, medan Google TV faller kort i utbudet, men även i priset. Apple tog en Ipod med sitt enorma utbud och slängde in den i en liten och säljer den med 50% marginal som en TV-produkt istället. Att konkurrera med det är allt annat än enkelt. Ett misslyckande? Jo.

6. Dell Adamo vs. Macbook Air

Adamo var tunnare och lättare, och erbjöd bättre prestanda, men föll kort eftersom Dell inte har samma trogna följeskara som Apple. Dell bestämde sig för att ta vara på designvinsterna med Adamo och använda med andra modeller och Adamo som märke är mer elle rmindre borta. Apple gjorde ett liknande drag, men behöll namnet och introducerade klart vettigare modeller. Misslyckande? kanske, men inget jättelyckat drag heller för någon av dom.

7. HP Envy vs. Macbook

Envy var helt enkelt en dum idé som utfördes ännu sämre. Att den lades ner förvånar ingen. Misslyckande? Absolut.

8. Galaxy Tab vs. Ipad

En hel marknad som ingen vet vad man ska ha produkterna till, men de säljer på ren hype. Vad som är ett misslyckande är hur ingen lyckats skapa ett verkligt behov av produkterna. Ipad lever på App Store och sitt Äpple på baksidan, det är inget man konkurrerar med hur lätt som helst och Samsung har inte nått upp till Ipads försäljningssiffror. Misslyckadende? Vet inte, hela marknaden är så diffus att man bara häpnar.

9. Cuil vs. Google.

Misslyckande.

10. WolframAlpha vs. Google

Va? Är ni helt dumma i … Det här visar ju verkligen hur otroligt lite artikelförfattaren vet. WolframAlpha är ingen sökmotor! Bah! Misslyckande? NEJ!

11. Motorola Droid Pro vs. Blackberry

Samma argument här som Droid X vs. Iphone. Inget helt lyckat drag av Motorola, men de bygger sakta men säkert upp en plattform för Droid-märket. Misslyckande? Ett på väg mot en (förhoppningsvis) större framgång.

12. Kindle vs. Ibooks

Amazon har sålt Kindle under många år och gjort det framgångsrikt. De har en e-bokläsare specifikt utvecklad för att läsas på och det är en OK upplevelse kan jag säga. Även om jag föredrar att läsa en riktig bok. Ibooks till Ipad är en katastrof i jämförelse (mitt tycke). Anledning är enkel. Det är helt enkelt inte skönt för varken kropp eller ögon att streckläsa på en Ipad. Säljsiffrorna styrker detta. Misslyckande? Ja.

13. Mozilla Firefox vs. Microsoft Internet Explorer

Firefox 4 laddades ner 3 gånger så mycket som IE9 under första dagen. Upp till ungefär nu har det laddats ner runt 34 miljoner gånger. Misslyckande? ….

14. Buzz vs. Twitter

Buzz var Googles motsvarighet till Twitter, en redan då döende tjänst. Döende i det faktum att de förlorar stora pengar trots ett stort användarantal. Vem använder Buzz? Ingen så vitt jag vet. Misslyckande för Buzz? Ohja. För Twitter? På väg mot ett.

15. OpenOffice.org vs. Microsoft Office

OpenOffice har inte lyckats ersätta MS Office, men samtidigt blivit standard i stort sett varenda Linux-distribution och är det givna gratisalternativet till MS Office. Misslyckande? Svårt att se det, även om OOo siktade högre än att bara vara ett alternativ.

Om vi då sammanfattar det hela på en lista av 15 misslyckande, hur många är verkligen det?

Misslyckanden: 6

Tveksamma: 5

Felaktiga: 4

Jag vill påstå att det är ett misslyckande att i en artikel om 15 stycken misslyckade teknikutmanare innehåller 6 stycken klara misslyckanden, 5 tveksamma och 4 som inte är misslyckanden över huvud taget.

Nu kan man ju väga in att det hela är subjektiva bedömningar, men nu borde man nog ändå titta på råa fakta.

Subscribe
Notifiera vid
4 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Json_81
Json_81
13 Årtal sedan

Jag läste också den artikeln och kom fram till ungefär samma sak som dig. IDG visar som vanligt brist på kompetens. Blev uppriktigt förvånad idag när de hade en artikel om att bygga en kompakt dator med prestanda och de faktiskt hade gjort rätt.

fackamato
fackamato
13 Årtal sedan

Bra skrivet som vanligt Andreas! Det är skönt att läsa text som det är en hjärna bakom, för ibland ser världen (artiklar på Internet) riktigt mörk ut…

rmd
rmd
13 Årtal sedan

..får jag gissa detta lästes i IDG?

fackamato
fackamato
13 Årtal sedan

😉