AMD trummar på med sitt Fusion-koncept där man i en och samma krets kombinerar x86-baserade CPU-kärnor med en kraftfull grafikdel. Att man med sin Fusion-familj har en större marknad i sikte är ingen nyhet och från att tidigare pratat om surfplattor och smartphones öppnar nu processortillverkaren även för spelkonsoler.
AMD:s Neal Robison pratade i en intervju med webbtidningen X-bit Labs om hur Fusion-arkitekturen med dess breda funktionalitet och höga prestanda skulle vara perfekt för nästa generations spelkonsoler. AMD har genom sin grafikgren ATI tillverkat GPU-kretsar för både Nintendo Wii och Xbox 360, men framöver tror sig processorgiganten sitta på hela kretslösningen.
– I think a Fusion-based system makes a huge amount of sense for next-generation consoles. If you are looking at a system that can provide a great deal of horsepower, the Fusion architecture certainly makes sense. With the processing power on its CPU in addition to just general graphics performance, I think it is really interesting because it gives a bit of headroom, säger Neal Robison, chef för innehåll och applikationssupport på AMD
De stora fördelarna med Fusion-arkitekturen enligt Neal Robison är att den kan skalas både upp och ner i prestanda, vilket ska göra kretsarna mogna för en mängd olika plattformar. Detta skulle betyda att AMD kan använda sin Fusion-arkitektur som en systemprocessor (SoC) med både integrerade streamprocessorer för grafik, samt en tillhörande dedikerad GPU.
Xbox 360 Slim huserar en PowerPC CPU och ATI GPU i en ensam krets.
Även om AMD inte sagt något om konkreta planer på en Fusion-baserad spelkonsol visar man med eftertryck att den vanliga PC-marknaden inte är ändstationen för deras APU-kretsar.
Källa: X-bit Labs
Ska vi ta detta som ”Reklam”? Oavsett vad, Amd lär ha en del av nästa generation vart det gäller Cpu eller Gpu delen, nu när de äger ”Ati”
Problemet är väl att fusion knappast kan räknas till högprestanda? Vore ju tråkigt om någon medelmåtta ska vara standard för spelutveckling i ~6 år…
Nej givetvis funkar det inte att sätta in en Fusion APU ala Brazos i en spelkonsol. Vi snackar troligtvis om en mer Llano-liknande krets, eller en mindre kraftfull APU med extra GPU-kraft i form av en dedikerad GPU eller åtminstone extra logik för att förbättra grafikprestandan.
Allt är ju egentligen väldigt luddigt och visst passar AMD på att dra åt sig mer uppmärksamhet för sin Fusion-plattform, men det är intressant att se vilket håll spelkonsolerna går. Om de likt Xbox 360 blir mer PC-lika eller ifall vi fortsätter att se mer “unika” lösningar som i PS3.
Jo problemet är att Llano troligen inte har tillräckligt med kräm för att göra den där enorma skillnaden som förväntas. För att AMD skulle få en s.k APU arkitektur så fick de offra en del på vägen. Sen ang vilken utvecklingsmodell som kommer användas är nog rätt självklart. De kommer försöka satsa på en som är enklare att utveckla mot, billigare att göra som Xbox och återanvända många delar av en processormodell än att behöva utveckla nya instruktionssätt. Xbox kan ju dessutom vila på sin utomordentliga utvecklingsmiljö om den blir snarlik x86ans 🙂
Fusion är förmodligen ganska väl lämpad, då Llano förmodligen kommer ge prestanda som räcker ganska långt + att man har DX11 stöd. Dock är ju de nuvarande konsolerna baserade på processorer med en helt annan instruktionsuppsättning, så det enklaste för MS och Sony är väl att fortsätta med IBM’s processorer. Övergången till x86 borde väl dock inte vara allt för krånglig. Hur som helst är det ganska spännande att spekulera i detta då vi verkligen vill se en stor förändring för att slippa alla dessa konsol portade spel.