Crytek har nyligen talat öppenhjärtligt om sin första konsoloptimerade speltitel Crysis 2 i en intervju med Eurogamer. Man diskuterade de olika hinder som dök upp på vägen och det största identifierades som bristen på RAM. Crytek ser detta som konsolernas största svaghet och hoppas på en 16-faldig ökning till nästa generation vilket skulle innebära runt 8GB RAM.
Crytek har gjort sig kända för att utveckla några av de mest krävande spelen för PC-plattformen och fick därför ganska hård kritik när man lanserade sitt efterlängtade Crysis 2 utan ens stöd för DirectX 11. Spelet var inte på långa vägar lika krävande som sin föregångare Crysis där begreppet “Can it run Crysis?” fortfarande ekar på Internet.
Crytek arbetar för närvarande på en uppdatering av Crysis 2 där bland annat DirectX 11 ska vara en viktig pusselbit, men samtidigt är man öppna med att det finns en del begränsningar man har väldigt svårt att komma runt när man utvecklar spel för både PC och spelkonsoler.
Grafikkretsarna i PlayStation 3 och Xbox 360 är förvisso betydligt klenare än de flesta lösningar på PC-marknaden idag. Men trots detta var arbetet med dem ganska likvärdigt menade företagets vd Cevat Yerli. Genom optimeringar lyckades Crytek öka prestandan i konsolversionen av CryEngine 3 grafikmotorn med en faktor av 10, men det fanns större problem än grafikkretsarna.
“Det finger jag pekar mot Microsoft och Sony skulle i själva verket riktas mot minnesdelen. Den är alldeles för underdimensionerad, och den mest förödande faktorn ur ett visuellt perspektiv. Jag skulle verkligen vilja se nästa generations spelkonsolplattformar med ett minimum på 8 GB RAM,” kommenterade Cevat Yerli i intervjun
PlayStation 3 och Xbox 360 har 256MB RAM + 256MB VRAM (Crytek använde VRAM som RAM för att minimera denna flaskhals) respektive 512MB kombinerat RAM och grafikminne medans man på PC-marknaden är det idag sällan ser datorer med mindre än 2GB RAM och där de flesta mellanklassdatorer satsar på 4GB direkt från fabriken.
PlayStation 3 kommer med 256MB RAM och 256MB grafikminne (Bildkälla: iFixit.com)
Både Sony och Microsoft hardock tidigare indikerat att deras nuvarande spelkonsoler har ett flertal år framför sig på marknaden så risken är stor att Crytek och övriga spelutvecklare får fortsätta arbeta med den begränsade minnesmängden även på nästa projekt.
Källa: Eurogamer.net
För Unreal Engine 3, sen Battlefield 3 med Frostbite 2.0 och nu Crytek. Marknaden skriker efter nya konsoler men som artikeln säger kommer vi nog få leva med Xbox 360 och PlayStation 3 ännu ett tag till 🙁
Ja han bitchade som fan om det i början när de funderade på att utveckla till konsoll
Faktan i artikeln stämmer inte, Playstation 3 har 256MB ram + 256MB grafikminne. Klart man som utvecklare skulle kunna lägga saker i grafikminnet för snabbare access, men ram är det inte. Är man tveksam så se här: http://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_3För att göra situationen ännu värre har XMB ett ganska stort fotavtryck på dessa 256MB. Xbox 360 är lite klurigare som har 512MB ram som utvecklaren fritt kan fördela som ram- och grafikminne. Dessutom har den ytterligare 10MB extra snabbt grafikminne åt grafikkortet. Klart Crytek vill ha oändligt med ram, helst vill de väl att alla pc-användare ska ha det också. Historiskt sett… Läs hela »
Snigeln: Det är jag som var dålig med researchen, gick på den info som tipsaren hade och dubbelkollade inte. Men tack för klargörandet, har nu uppdaterat artikeln.
Sen är det ju något av en utopi som du påpekar, man vill alltid ha dittan och dattan men vad man får är ju en helt annan femma. Men det är trots allt intressant att fundera över vart man lägger ribban nästa generation. Att det aldrig kommer bli PC-nivår känns ju ganska uppenbart då det där handlar om betydligt mer minneskrävande system överlag, men kanske kan man krypa närmare.
Det kan bli intressant för utvecklingen att se till vad vad speltillverkarna väljer för kompromisser.
En möjlighet skulle ju kunna vara att låta spelkonsolerna bli minimikravet för att skall vara spelbart, men mer krävas om man vill använda annat än lägsta inställningar på grafik och annat. Detta skulle nog tilltala programmerare och entusiaster, men knappast ekonomerna.
Jo det stora problemet för konsolmarknaden, eller för spelutvecklarna till den, är ju att den har så lång livslängd. Man kan optimera sina lösningar väl, men efter 5-6 år är det ju omöjligt att hänga med PC-marknaden oavsett hur framåtsträvande man är i utvecklingen av sin konsol.
I det avseendet kommer ju PC-marknaden alltid ha ett försprång, men det är ett kostsamt sådan för dem kosumenter som envisas med att hänga med i utvecklingen. 😉
En lite minnesuppgradering borde man väl kunnat kosta på när de lanserade sina slim versioner. Minnespriserna är ju dessutom låga på marknaden idag.
[quote name=”this”]En lite minnesuppgradering borde man väl kunnat kosta på när de lanserade sina slim versioner. Minnespriserna är ju dessutom låga på marknaden idag.[/quote]
För de är ju schysst mot alla miljoner som har den feta ?
Anton Karmehed: Ser att du redigerat artikeln, men det måste blivit något missförstånd.PS3 har 256MB ram + 256MB VRAM. Kombinerat minne finns i Xbox 360, den har 512MB ram som fritt kan fördelas mellan grafik och cpu. Jag läste igenom artikeln, men hittade inte heller där något om 512MB? I artikeln kan man också läsa följande:“On the PS3, due to the extremely limited system memory we resorted to downloading memory into video memory,” Ganska intressant och det följer det jag postade i första kommentaren om att VRAM kan användas som mellanlagring, även om det inte blir lika smidigt eller effektivt… Läs hela »
[quote name=”this”]En lite minnesuppgradering borde man väl kunnat kosta på när de lanserade sina slim versioner. Minnespriserna är ju dessutom låga på marknaden idag.[/quote]Problemet är ju inte bara att det är taskigt mot alla som köpt tidigare versioner, spelutvecklarna kan ju fortfarande inte utveckla spelen för att nyttja den extra RAMen för då funkar de inte som de ska på de äldre versionerna av konsolen.Xbox 360 Slim är ju en intressant jämförelse där man genom att baka in CPU och GPU i samma kisel egentligen fick högre bussbandbredd. Men för att inte prestandan skulle bli bättre fick man gå in… Läs hela »
[quote name=”Anton Karmehed”][quote name=”this”]En lite minnesuppgradering borde man väl kunnat kosta på när de lanserade sina slim versioner. Minnespriserna är ju dessutom låga på marknaden idag.[/quote]Problemet är ju inte bara att det är taskigt mot alla som köpt tidigare versioner, spelutvecklarna kan ju fortfarande inte utveckla spelen för att nyttja den extra RAMen för då funkar de inte som de ska på de äldre versionerna av konsolen.Xbox 360 Slim är ju en intressant jämförelse där man genom att baka in CPU och GPU i samma kisel egentligen fick högre bussbandbredd. Men för att inte prestandan skulle bli bättre fick man… Läs hela »
Det står att Xbox 360 har kombinerat RAM om du läser hela meningen.
Angående Slim så var det just det som var min poäng att kretsens prestandauppförande förändrades. Det jag läst har sagt att ändringarna man gjorde var för att mer eller mindre strypa (få samma prestandauppförande) bussen, men det är möjligt att det framkommit andra uppgifter kring det i efterhand.
[quote name=”Snigeln”]Anton Karmehed: Ser att du redigerat artikeln, men det måste blivit något missförstånd.PS3 har 256MB ram + 256MB VRAM. Kombinerat minne finns i Xbox 360, den har 512MB ram som fritt kan fördelas mellan grafik och cpu. Jag läste igenom artikeln, men hittade inte heller där något om 512MB? I artikeln kan man också läsa följande:“On the PS3, due to the extremely limited system memory we resorted to downloading memory into video memory,” Ganska intressant och det följer det jag postade i första kommentaren om att VRAM kan användas som mellanlagring, även om det inte blir lika smidigt eller… Läs hela »
[quote name=”lang”][quote name=”Snigeln”]Anton Karmehed: Ser att du redigerat artikeln, men det måste blivit något missförstånd.PS3 har 256MB ram + 256MB VRAM. Kombinerat minne finns i Xbox 360, den har 512MB ram som fritt kan fördelas mellan grafik och cpu. Jag läste igenom artikeln, men hittade inte heller där något om 512MB? I artikeln kan man också läsa följande:“On the PS3, due to the extremely limited system memory we resorted to downloading memory into video memory,” Ganska intressant och det följer det jag postade i första kommentaren om att VRAM kan användas som mellanlagring, även om det inte blir lika smidigt… Läs hela »