De första detaljerna kring Nintendo:s nya konsol har läckt ut och går idag under projekt Cafe, medan produktnamnet idag är Stream. Även preliminär information om hårdvaran finns ute och ser ut att ge bättre prestanda än både PS3 och Xbox 360, bakåtkompatibilitet med Gamecube och Wii men tyvärr ser det inte ut som att Stream kommer utnyttja den senaste teknologin på grafikkortsmarknaden.
Projekt Cafe som Nintendo visat upp har inga bilder på färdiga produkter utan attrapper och koncept-idéer då tillverkningen av deras nya konsol inte påbörjats. Den första nyheten är deras nya spel-kontroller med en integrerad skärm som använder sig av “Screen Stream”-teknologi. Färgskärmen har stöd för touch och man ska även kunna spela spel utan att använda sig av TV-skärmen, något man som barn skulle ha behövt när man satt upp sena nätter utan föräldrars tillåtelse. Men det ser ut som att det finns flera alternativ då man ska kunna spela spel på kontrollern samtidigt som TV-skärmen visar upp samma bild i olika vinklar för varje spelare.
Hårdvaran på Stream sägs tyvärr vara mindre imponerande då Nintendo väljer att gå på ett billigare alternativ för att hålla priset nere. Processorn ska enligt uppgifter bestå av en 3-kärnig PowerPC väldigt lik den i Xbox 360 fast med högre klockfrekvenser, medan grafikkretsen ska vara speciel-designad av AMD baserad på deras R700-arkitektur vi såg i HD4000-serien. Även om grafikkretsen ser ut att bli mycket kraftfullare än den i Xbox 360 och PlayStation 3 så verkar det inte som att Nintendo satsar på DirectX11-stöd om inte det är någonting AMD fått baka in när man började utveckla Nintendo:s grafikkrets.
Men det positiva med valet av hårdvara är att Stream som den kallas idag bör vara bakåtkompatibel med gamla Wii och även Gamecube-titlar, och tydligen ska konsolen komma med stöd för HD i 1080p. Det ska även vara enkelt att skriva över spel från både PC och Xbox 360 till Stream något som är ett stort plus i kanten för Nintendo som snabbt borde kunna bygga upp en arsenal med speltitlar som dessutom ser snyggare ut på deras konsol än konkurrenternas.
Foxconn ska stå för tillverkningen av Stream som ska kunna vara färdig att släppas på marknaden under mitten av oktober 2011, men lanseringen kommer nog inte ske först i början av 2012 då det inte är en dum idé att släppa en helt ny konsol med HD-stöd tillsammans med några spel. Priset väntas ligga på ~350 – 400 dollar vilket bör bli ungefär 1000 kr högre än PlayStation 3 i dagsläget.
Nintendo:s nya spelkonsol är på god väg och kommer förhoppningsvis sätta press på både Sony och Microsoft att leverera. Men precis som alltid på den här marknaden där hemligheter bevaras bättre än andra får ni ta dessa uppgifter med en nypa salt.
Källa: Slashgear
Fast portar de spelen lär de inte bli snyggare än dittona till 360/ps3 av den anledningen som det ser ut mellan 360 och ps3 idag. Frågan är om det räcker för nintendo och om deras gimmicks håller.
Kan tänka mig att köpa extra kontroller blir svindyrt med tanke på vad en uppsättning till Wii kostar.
Intressant. Hårdvaru specifikationerna stämmer nog. Nintendo har själva sagt att man vill gå med vinst på sina konsoler från dag ett. Då blir det nog svårt att släppa ett prestandamonster. Ser även att Nintendo följer samma väg med 3DS den är också lagom bra i prestandan. Dessutom om den nu blir så pass lik X360 i uppbyggnaden kommer den enkelt att kunna få portade titlar till sig. Detta lär åtminstonde sätta press på Microsoft och Sony att släppa sina nya konsoler. Men visst blir man sugen på denna konsolen. 🙂 Senast man ägde en stationär Nintendo konsol var när Super… Läs hela »
Jag har faktiskt en rätt sjuk läggning och älskar Nintendo av någon anledning, troligtvis på grund av deras exklusiva speltitlar… Var bara ett par dagar sedan jag funderade på ett Nintendo Wii då det inte verkade som att nya konsoler var på ingång än på ett tag men det blir att vänta lite längre på Projekt Cafe 🙂 @-- ctrl: Jag skulle inte vara så säker, hårdvaran om det stämmer är rätt så mycket bättre än vad vi har idag så portar man spel från PC till “Stream” finns det mycket utrymme för grafiska förbättringar till skillnad från Xbox 360… Läs hela »
Fast idag får ju PC lida pga att det utvecklas först till 360. Har svårt att tänka mig att de kommer porta PC versionen av koden. Särskilt som 360 har samma typ av CPU-kod.
Mycket möjligt att det du säger stämmer, utgår bara ifrån bilden där det står specifikt PC och Xbox 360, och har man hårdvara som klarar av bättre tror jag att Nintendo kommer lägga extra krut på detta för att få ett övertag mot MS och Sony 🙂
Vad ska man med DirectX11-stöd i en icke-Windows(Vista+)-miljö? :p
[quote name=”UT_lol”]Vad ska man med DirectX11-stöd i en icke-Windows(Vista+)-miljö? :p[/quote]
Anledningen till att vi inte ser direkt många DirectX11-titlar är för att konsolerna håller tillbaka mjukvaran med sin föråldrade hårdvara… Om spelkonsolerna hade stöd för detta hade det varit en helt annan femma.
Nintendo existerar fortfarande?
Ack… jag börjar bli gammal.
Läckta Nintendo-slides? Huvuden kommer rulla.
Det gör mig även lite skeptisk. Om de nu inte ändrat lite inställning, men med tanke på hur toppstyrt Nintendo alltid varit har jag svårt att köpa även det, skulle de aldrig tillåta att den här information lades upp på någon form av slide.
Visst, konsolen kanske är så gott som klar, men det här är verkligen unikt för Nintendo. Inte ens Sony eller MS brukar vara så här oförsiktiga när det gäller information om deras kommande konsoler.
Ja det gör även mig skeptisk men alla gör misstag nån gång. Det kan även vara som så att man vill försöka dra uppmärksamhet från Sony och MS och “läckt” det här med flit om det är sant att lanseringen bara ligger 6-9 månader bort i tiden?
Det här såg jag på IDG idag: http://www.idg.se/2.1085/1.381696/saljras-for-nintendo
Kan ju vara en anledning till varför Nintendo valde att visa upp lite slides för att lugna aktieägarna?
Kan någon förklara hur mycket bättre prestanda denna kommande Nintendo verkar ha jämfört med PS3 och 360. För om det inte är väldigt mycket bättre prestande kommer Nintendo att bli bortblåsta prestandamässigt igen om Sony och Microsoft släpper nya konsoller något år senare. Då känns det ganska dyrt med ett nytt Nintendo för flera tusen som bara kommer att vara i topp något år eller så.
[quote name=”Ulf Widlund”]Kan någon förklara hur mycket bättre prestanda denna kommande Nintendo verkar ha jämfört med PS3 och 360. För om det inte är väldigt mycket bättre prestande kommer Nintendo att bli bortblåsta prestandamässigt igen om Sony och Microsoft släpper nya konsoller något år senare. Då känns det ganska dyrt med ett nytt Nintendo för flera tusen som bara kommer att vara i topp något år eller så.[/quote]Stämmer dessa uppgifter är jag rätt säker på att MS och Sony:s nya får bättre prestanda. Sen kommer folk som jag ändå luta sig mot Nintendo för den troligtvis är billigare än alternativen… Läs hela »
[quote name=”Ulf Widlund”]Kan någon förklara hur mycket bättre prestanda denna kommande Nintendo verkar ha jämfört med PS3 och 360. För om det inte är väldigt mycket bättre prestande kommer Nintendo att bli bortblåsta prestandamässigt igen om Sony och Microsoft släpper nya konsoller något år senare. Då känns det ganska dyrt med ett nytt Nintendo för flera tusen som bara kommer att vara i topp något år eller så.[/quote] Senast Nintendo satsade på prestanda var med GameCube och det gick ju åt skogen, mycket på grund av SDKn. Nu satsar man på hyfsad prestanda och SDK i världsklass istället. Med deras… Läs hela »
[quote name=”smartidiot89″][quote name=”UT_lol”]Vad ska man med DirectX11-stöd i en icke-Windows(Vista+)-miljö? :p[/quote]
Anledningen till att vi inte ser direkt många DirectX11-titlar är för att konsolerna håller tillbaka mjukvaran med sin föråldrade hårdvara… Om spelkonsolerna hade stöd för detta hade det varit en helt annan femma.[/quote]
Du menar säkert DX11-teknik och inte DX11. För DX är bara ett api som endast går att köra på Windows. Det var det jag syftade på i min första kommentar.