Bloggsfären är större än någonsin och hur illa man må tycka om den går det inte att komma ifrån att den är här för att stanna. När unga tjejer driver modebloggar och “inspirerar” andra tjejer med inlägg om kläder från “valda” butiker kan jag kanska leva med att det kan finnas bristande pressetik i det hela.

Däremot ser jag jävligt rött när det samma händer i den nyhetsfär jag spenderat snart ett årtionde. Man mår illa helt enkelt. Det jag pratar kommer som ett mail som ser ut ungefär såhär:

Hej
Jag representerar XXX och är intresserade av att annonsera på Din blogg, men inte på traditionellt vis med banners eller liknande. Istället vill vi att du väljer ut minst 3 prylar från vår hemsida och skriver några rader om dem, infogar lite bilder och länkar tillbaka vår hemsida.

Det här är extremt vanligt på många bloggar, speciellt modebloggar, men även andra. Det förekommer även på en del mindre seriösa nyhetssidor. Det finns minst två problem med den här typen av marknadsföring;

  1. Det är olagligt
  2. Det bryter mot Svensk pressetik

Det här har som sagt förekommit bland de större modebloggarna i många år, men de gör allt de kan för att gå runt punkt 1. Punkt 2 däremot kan de inte undgå. Å andra sidan tror jag inte att någon skulle missta deras bloggar för seriös journalistik i något väder. Dock är det så att en bloggare kan klassas som journalist om den behöver skydda sin källa, vilket kan vara både bra och dåligt.

Nu har det dock visat sig att det här blir allt vanligare bland teknikbloggar också. Det väcker så mycket dåliga känslor att jag knappt vet var jag ska ta vägen. Bloggosfären har tagit över mer och mer av det traditionella nyhetskrivandet, men det betyder inte att det finns någon som helst substans i det. Jag inser ironin i att jag skriver detta i ett blogginlägg.

Skillnaden mellan nyhetssida och blogg har suddats ut mer och mer av sidor som t.ex. Engadget som i mitt tycke är en blogg och inte en seriös nyhetssida, men det går inte att komma ifrån att de många gånger är först med intressanta nyheter om prylar, men de lägger sedan upp det med sin egna personliga vinkling, vilket gör det lite svårt att se det som seriöst ibland (jag anklagar absolut inte Engadget får någonting).

Däremot kan man aldrig vara säker på etiken i det som skrivs. Den här typen reklamen förekommer och den är så rutten och låg att man får en avsmak och nästan vill ta avstånd från hela scenen. Inget seriöst företag bedriven den här typen av marknadsföring och ingen seriös skribent accepterar ett sådant här avtal. Det skulle aldrig falla mig in. Reklamplats finns att köpa, mig köper ni inte.

Det finns andra som borde kolla om de verkligen har ryggen fri. Det händer närmare än ni tror…

Subscribe
Notifiera vid
4 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Danne980
Danne980
13 Årtal sedan

Wp! Man kan ju förstå att det känns lockande för vissa och ibland borde det kunna vara en ganska hårfin gräns mellan vanligt rec ex och dessa prylar. I slutändan är det skribenten som avgör.

Kallisti
Kallisti
13 Årtal sedan

Så länge man inte säger sig ha någon konsumentupplysande funktion eller journalistisk ambition och anger tydligt att man faktiskt är sponsrad är det väl ok att länka lite saker från en blogg. Men att smyga in det är bara så fel, med stor makt kommer också ett stort ansvar…

Santa-san
Santa-san
12 Årtal sedan

Du har verkligen en poäng där med vad du skriver. Har inte tänkt i dom banorna förut, utan bara varit irriterat på att det är ett jäkla tjat om vissa uddatillverkare och deras eeenastående bra produkter i artiklar och recensioner jag läser. Huruvida detta sedan är den typ av reklam du pratar om eller inte, ja det vet ju bara redaktörerna.

Fast ibland är det [I]ganska[/I] uppbenbart, då vissa "recensioner" mer låter som rent säljsnack för tillverkaren i fråga.

Intressant reflektion du hade här! :up: