Många minns säkert ett YouTube-klipp från förra året där ett företag visde upp en ny typ av renderingsteknik de påstod skulle revolutionera spelindustrin. Vad man kallade för “Unlimited Cloud-point Data” skulle klara av att visa upp ett obegränsat antal partiklar i spel och nu har företaget under namn Euclideon kommit ut med en ny film och säger att man snart är färdig med utvecklingen.

Den nya tekniken ska sopa banan med Euclideon vilket är ett våghalsigt uttalande, och använder sig inte av polygoner. Istället använder man sig av punkter eller små partiklar. Under förra året visade man upp en imponerande demonstration som lät nästan för bra för att vara sant. Men tekniken har nu blivit uppköpt av ett australiensk företag som heter Euclideon som nu ska vara redo att skeppa sin mjukvara (SDK, Software Developers Kit) med tekniken till spelbolagen inom kort.

Det nya klippet från Unlimited Detail, som numera går under namnet Euclideon.

Tekniken låter väldigt imponerande, rent utav för bra för att vara sant någonting vi vill påminna våra läsare om. Spelindustrin lyckas öka antalet polygoner i sina spela med runt 25% varje år enligt Euclideon medan deras teknik ska öka polygonerna, eller “punkterna” och därmed detaljerna med 100 000 gånger. Man ska även inte behöva någon speciell hårdvara att tala om utan demot ska renderas i realtid, i mjukvara.

Företaget ska ha en Polygon-konverterare som ska kunna konvertera om material från 3DS Max, Maya och de flesta andra 3D-program till deras Cloud-Point Data någonting som ska göra det enkelt för artisterna som ligger bakom miljön och grafiken i spel att enkelt börja använda den nya tekniken.

UnlimitedDetail

Stämmer företagets alla påståenden är det en revolution inom spelindustrin och fotorealism i våra datorer vi har att vänta, men fram till dess att man levererat mer än YouTube-klipp är det svårt att ta det hela på så stort allvar. Värt att tänka på är att man ännu inte visat upp animationer, någonting man säger sig kunna göra men att vi får vara tålmodiga till dess att de vill visa upp det.

Även John Carmack håller sig skeptisk mot tekniken och i ett inlägg på Twitter säger han åt Euclideon att det inte finns en chans att få ut spel på dagens system (konsoler) då utvecklingen av spel med tekniken kommer att bli en utmaning med deras nya teknik.

För er som inte såg vad de visade upp förra året har vi ett av klippen nedan.

Subscribe
Notifiera vid
3 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
-Tjalve-
-Tjalve-
13 Årtal sedan

Hoppas att det är mer än bara snack nu då 🙂
Som alltid så är det nog lite för bra för at vara sant, men man hoppas ju ändå lite på att det ska fungera bra.
Det jag funderar på är om de byggt en hel grafikmotor eller om det bara en en teknik som amn sedan kan bygga grafikmotorer ovanpå.

Viking1962
13 Årtal sedan

Hatar rösten och dialekten i första videon 😡 . Tycker också det ser ganska fult ut, men det är ju bara ett demo