Blizzard är troligtvis en av, kanske den mest välbärgade spelutvecklaren på marknaden efter sin enorma succé med pengamakaren World of Warcraft. Nästa stora lansering för utvecklaren är RPG-liret Diablo III som är minst sagt efterlängtat av Diablo-fans. Ett spel som nu får sin egen dos av ekonomisk utveckling, nämligen ett auktionshus där spelare köper och säljer för äkta pengar.
Blizzard har nu officiellt meddelat att man i Diablo III ska nyttja två separata auktionsmarknader där den enda endast baseras på “spelpengar” som i exempelivs World of Warcrafts välkända auktionshus. Men man ska även öppna en dedikerad del av auktionshuset för de spelare som vill sälja och handla för riktiga pengar.
Att handla med riktiga pengar i spel är knappast någon nyhet men från att i många fall vara förpassat till svartamarknader och privata uppgörelser har nu Blizzard bestämt sig för att själva ta kontroll över handlandet.
Spelutvecklaren säger att man inte har för avsikt att styra eller på något sätt manipulera priserna i Diablo III:s auktionshus, utan att spelarnas ekonomi ska vara det enda som styr.
Man har heller inga planer på att sälja egen utrustning på auktionshuset utan ser det som en marknad där allt säljs och köps av spelarna själva. Givetvis kommer Blizzard plocka en fast summa för varje upplagd och avklarad auktion (inte baserad på säljvärdet) och på detta sätt hitta ännu ett sätt att öka sitt pengaflöde.
Spelare får själva avgöra om man vill låsa sina pengar till Blizzards interna nätverk för att handla andra Blizzard-produkter eller om man hellre vill lyfta ut pengarna från Blizzards system och använda dem fritt. Exakt hur det senare kommer att fungera är oklart, men det kommer innebära en avgift för dem som vill lyfta ut sina hårt förärvade slantar från Blizzards system.
Med Diablo III:s slumpmässiga loot-table kan detta skapa en lukurativ marknad för både flitiga spelare och Blizzard själva. Till en början kommer auktionshusen vara begränsade till olika spelregioner och fokusera mest på utrustning som hittas i spelet. Men framöver har Blizzard även planer på att skapa en global marknadsplats där man kan sälja allt från utrustning till karaktärer på auktionshuset.
Vi har en känsla av att detta bara är början på hur spelvärldens ekonomi förändras och inte helt oväntat är det Blizzard som återigen styr skutan.
Diablo III ska lanseras någon gång under hösten 2011.
Kommentarfunktionen var av någon anledning inte aktiv tidigare, men det ska fungera nu.
Jag som längtat efter spelet och så kräver det online även om man spelar singelspel tydligen. Om jag av nån anledning måste stänga mitt internet så kan jag alltså inte spela spelet.Inte bra. Jag får vänta med att köpa spelet tills min ekonomi blir mer stabil
[quote name=”Viking1962″]Jag som längtat efter spelet och så kräver det online även om man spelar singelspel tydligen. Om jag av nån anledning måste stänga mitt internet så kan jag alltså inte spela spelet.Inte bra. Jag får vänta med att köpa spelet tills min ekonomi blir mer stabil[/quote] Frågan är om det är något större problem? Singelplayer helt ensam var väl knappast det roligaste med diablo II? Closed battle.net var även då tyckte det bästa och mest tillfredställande alternativet. När exempelvis skulle man behöva stänga av internet? Pay-per-minute finns väl knappast kvar? Eller kör många med 3g-modem och har en fast… Läs hela »
[quote name=”MrPresident”][quote name=”Viking1962″]Jag som längtat efter spelet och så kräver det online även om man spelar singelspel tydligen. Om jag av nån anledning måste stänga mitt internet så kan jag alltså inte spela spelet.Inte bra. Jag får vänta med att köpa spelet tills min ekonomi blir mer stabil[/quote] Frågan är om det är något större problem? Singelplayer helt ensam var väl knappast det roligaste med diablo II? Closed battle.net var även då tyckte det bästa och mest tillfredställande alternativet. När exempelvis skulle man behöva stänga av internet? Pay-per-minute finns väl knappast kvar? Eller kör många med 3g-modem och har en… Läs hela »
Jag ser det som ett mindre problem, dock ett problem. Glöm inte att vi i sverige är välsignade med fungerande bredband till låga priser.
Iof så vet jag att många sitter med 3G som kan strula mycket med.
Utomland är internet inte lika självklart att man har i varenda hushåll eller kanske kopplat på alla datorer.
Gillar auktionshuset skarpt, mest för att det bevisat i andra spel som använder liknande system (EVE med gametime t.ex.) gör att det påverkar ekonomin positivt istället för att få inflationen att skjuta i höjd med 100% varannan månad.
Ja detta är ju närmast livsfarligt för vissa.. 🙂
Ska bli intressant när vi ser den första “spelmiljonären” där vi då inte talar om prispengar i tävlingar utan intjänade pengar i själva spelet. Det är väl bara en tidfråga..
Med tanke på den “svarta” marknaden som finns bakom spel som WOW och liknande, så kan det här säkert bli succee.
[quote name=”dlq84″]Med tanke på den “svarta” marknaden som finns bakom spel som WOW och liknande, så kan det här säkert bli succee.[/quote]
Precis min tanke, den marknaden är ENORM. Hade en kompis som höll på med detta på Diablo 2 och han tjänade in en hel del extra pengar med sitt “extraknäck”.
Och låglöneländer blev plötsligt större exportörer av virtuella svärd. I ett land som Kina är det nog riktigt lönsamt, sitta och spela datorspel och får flera månadslöner för varje pryl man säljer till en dum amerikan.
[quote name=”smartidiot89″]Gillar auktionshuset skarpt, mest för att det bevisat i andra spel som använder liknande system (EVE med gametime t.ex.) gör att det påverkar ekonomin positivt istället för att få inflationen att skjuta i höjd med 100% varannan månad.[/quote]
Beror lite på hur man ser på det, spelpengarnas värde har sjunkit enormt sedan att man kunnat sälja GTCs i EVE, det pågick redan innan officiella PLEX fanns.
Sen att allting kan förstöras i EVE balanserar det hela, det lär det inte göra i Diablo III.