Rage imponerar med sin grafik även på konsol, men saknar det mest vitala?

5
Rage3

För oss svenskar väntar lanseringen av Rage till den 7:e oktober, men spelet har idag lanserats i USA. Det står inte många tvivel bakom att id Software lyckats göra en vacker värld, men när det kommer till gameplay når de inte hela vägen fram då spelet ska vara kort och väldigt linjärt.

Med dagens lansering har de första recensionerna tittat ut, och åsikterna om spelet är blandade. id Software ska ha lagt ned stor tid på de visuella aspekterna i spelet, vilket märks. Att gå runt i spelet beskrivs av många som en fröjd för ögat, med väl utarbetade texturer och miljöer. Men även de små detaljerna ger ett behagligt helhetsintryck.

Rage4När man först kommer ut på ödemarken ska världen se enorm ut, och de Megatexturer (128 000 x 128 000 pixlar) id Software skrutit om i den nya spelmotorn id Tech 5 ska vara rättfärdigande. En sida beskriver det som “lika vackert som att titta på en post-asteroid, apokalyptiskt foto”. Spelet ska inte bara se bra ut på PC, utan man har lyckats få det att se imponerande ut även på Xbox 360 och PlayStation 3. Dock rekommenderas det att installera spelet på konsolens hårddisk, då det ska vara smärtsamt att vänta på att texturerna ska laddas annars. När man väl spelar spelet ska man även snabbt upptäcka att världen inte alls är så stor, och att det inte finns så mycket utrymme att härja fritt.

Rage3Men trots den grafik som överlag beskrivs som imponerande, är den inte helt felfri. Animationer på karaktärerna ska beskrivas som något likt hårda plastig figurer, och ger dig inte alls samma intryck av realism som världen det utspelar sig i. Texturer som helt plötsligt tittar fram ska också vara ett problem, och bristen på dynamisk ljus gör att vissa miljöer inte får dig att tappa andan som andra. id Software har satsat på med Rage att erbjuda snygg grafik för konsoler, med 60 FPS och de verkar ha lyckats men onekligen med vissa kompromisser?

Rage1Trots att grafiken mestadels hyllas, ska spelets akilleshäl kanske vara det mest vitala – nämligen spelkänslan och gameplay. Spelet ska vara väldigt linjärt, med enkla uppdrag som gå dit, hämta det, eller att döda en individ eller grupp människor. Att sälja och köpa ska också vara väldigt rätt fram, spelet saknar även helt dialogträd och egna val. Det ska inte alls vara det RPG som id Software och Bethesda försökt få det till, och kommer inte i närheten av Borderlands och Fallout 3 på den punkten. Rage ska vara ett FPS, i sann id Software-anda.

Men likt deras tidigare spel ska det vara enkelt, rättfram och underhållande att skjuta. Men det här ska inte utvecklas direkt ens med nya vapen man hittar på vägen. Men det största klagomålet på Rage får ändå ses som speltiden. En av recensenterna beskriver det som helt enkelt, alldeles för kort. Spelet hinner avslutas innan det ens har påbörjats, då han klarade av alla sidouppdrag plus huvudhandlingen på mindre än 10 timmar första gången han spelade igenom spelet.

You’ve never seen a wasteland, that looks this good

Vi på NordicHardware har tyvärr inte haft möjlighet att testa spelet. Men utifrån recensioner ser det ut att vara en fröjd för ögat, men saknar det som för många gör ett spel – till ett spel. Grafikmotorn id Tech 5 som används verkar däremot vara riktigt imponerande med deras Megatexturer, och vi ser fram emot deras nästa titel Doom 4 som ska använda samma motor. Men även vad andra företag kan åstadkomma med spelmotorn då tanken är att den ska licenseras ut till den intresserade.

Rage2Trots att id Software ska erbjuda bra grafik så verkar det ändå vara för lite, för sent speciellt när vi pratar om en legend som John Carmack. Vi har Crysis 2 och CryEngine 3 som i början inte såg intressant ut, men som verkligen höjda ribban avsevärt när DirectX 11-stödet kom. Vi har även Battlefield 3 och Frostbite 2 som i detta ny testas av ivriga beta-testare som även det ska bjuda på imponerande grafik. Vi vet i alla fall att CryTek har för avsikt att få ut CryEngine 3 i så många speltitlar som möjligt utanför det egna bolaget.

Men id Software ska ha lyckats med det de utlovat. Att erbjuda ett visuellt vackert och tilltalande spel samtidigt som det ska rulla på i 60 FPS på konsol. Men det ska självklart även se bra ut på PC-versionen, om inte bättre med tanke på de inställningar och hårdvara som finns till vårat befogande. Även om spelets gameplay inte var det bästa, har id Software tagit fram vad som ser ut som en väloptimerad spelmotor.

Recensioner av nya speltiteln Rage:

Subscribe
Notifiera vid
5 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Farrisen
13 Årtal sedan

Förfan Jacob, håll dig borta från spel “recensioner” 😀

McKinley
13 Årtal sedan

Detta skulle inte jag vilja kalla för recension.
Vad detta handlar om är snarare en sumering på dem recensioner vi faktiskt har att tillgå med på Internet.
Så egentligen inte speciellt mycket av värde här.

Farrisen
13 Årtal sedan

[quote name=”McKinley”]Detta skulle inte jag vilja kalla för recension.
Vad detta handlar om är snarare en sumering på dem recensioner vi faktiskt har att tillgå med på Internet.
Så egentligen inte speciellt mycket av värde här.[/quote]

Ja, någon recension är det ju inte, men jag jävlas bara med Jacob 8)

PsynoKhi0
13 Årtal sedan

Jacob: jag tror din länk till ars technicas recension borde vara http://arstechnica.com/gaming/2011/10/rage-is-the-gamiest-game-that-ever-gamed.ars
Själv tycker jag det låter som ett typiskt ID Software-spel… Gammaldags FPS (med en del extra i det fallet dock, med bilar och minispel) som är påkostad reklam för en spelmotor. I alla fall verkar RAGE roligare än Doom 3.
Hoppas på en Linux-klient.
Annars finns det Prey 2 😀

Edit: http://www.giantbomb.com/quick-look-rage/17-4996/