DICE avslöjar hemligheterna till grafikeffekter i Battlefield 3 [Video]

9
bf3logo

Battlefield 3 är ett av de absolut största spelsläppen i år och med bara några dagar kvar på kalendern innan den skarpa versionen trillar ner i lådan hos de som förbeställt spelet har nu svenska DICE och berättar mer om hur man skapat spelets imponerande grafikeffekter med Frostbite 2.

DICE programmeringschef Johan Andersson höll demonstrationen under GeForce LAN 6 i USA där man till vår glädje fokuserade på de tekniska aspekterna i Battlefield 3. Grafikmotorn Frostbite 2 är hjärtat i den nya speltiteln och under sin knappt timmes långa demonstration passade Johan Andersson på att detaljera arbetet med grafikmotorn och de nya effekter som gjorts möjliga av detta arbete.

Han går in i detalj på hur grafikmotorn hanterar ljussättning, objekt, terräng, grafikeffekter och efterbearbetning. En mycket intressant genomgång för de som vill veta mer om tekniken bakom Battlefield 3 samt arbetet med grafikmotorer på det stora hela idag.

Frostbite 2 Del 1: Introduktion och objekt

Frostbite 2 Del 2: Ljussättning

Frostbite 2 Del 3: Effekter

Frostbite 2 Del 4: Terräng

Frostbite 2 Del 5: Efterbearbetning

Subscribe
Notifiera vid
9 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
flopper
13 Årtal sedan

Geeks rule the world evidently…

CiiD
13 Årtal sedan

Detta ska jag bestämt kolla på när jag kommer hem 😀

mitrix
13 Årtal sedan

Nice!
Gillar att ni lyckades få upp de här innan Johan ens har twittrat om att de är uppe 🙂
Får en att önska att man hade en fetare burk också :/

flopper
13 Årtal sedan

Krävs trifire för mig med 6950 för att ha de fps jag vill ha i eyefinity.
men 8k med MK är väl att ta i för ett spel 😉

deras val med low för att inte MP ska obalanseras lär inte gillas i ESL alls.

Tintin
13 Årtal sedan

Känns som att det kommer krävas en extremt fet lina för 10 kompisar att köra hemma-LAN.

I alla fall om jag förstått det där om att textures och meshes streamas.

mitrix
13 Årtal sedan

Va? vad har internetuppkopplingen med de grafiska kvaliteterna att göra? datamängd som ska skickas borde ju inte vara mycket större än de första battlefieldet?
Tror du blandat ihop att streama media på internet och att streama data till gpu och cpu från hdd/minne ;).

Tintin
13 Årtal sedan

Ja det är helt möjligt att jag missuppfattat allt, det förnekar jag inte.

Är det som du säger att det handlar om hårddisk till cpu/gpu så är det ju en annan sak. Det var dock inte så jag uppfattade det när jag lyssnade på vad han sa. Men så är jag långt ifrån expert på hur informationen skyfflas från hårddisken till olika andra komponenter.

Baxtex
13 Årtal sedan

Hehe, han har samma skärm som mig XD

Intressant, även om jag inte förstår allt.