ARM har redan idag en av de snabbaste grafikkretsarna på den mobila marknaden med Mali-T400. När kretsutvecklaren nu avslöjar detaljer om framtida grafikdelen Mali-T658 handlar det om 10 gånger högre prestanda än dagens kretsar samt grafik i PS3-klass med DirectX 11.
ARM Mali-T400 hittas idag i bland annat Samsungs Exynos 4210 processor och är fortfarande den kraftfullaste grafikkretsen på Android-marknaden. Även om dagens Mali-GPU inte riktigt når fram till PowerVR-arkitekturens värstingkretsar som bland annat Apple använder sig av kommer detta knappast vara något problem för Mali-T685.
ARM arbetar för närvarande på att få ut sin Mali-T604 GPU på marknaden och i olika systemprocessorer men efter denna lansering ska det vara dags för storebror. Mali-T685 ska vara hela 10 gånger kraftfullare än dagens Mali-T400 och 4 gånger kraftfullare än Mali-T604. Detta genom sina upp till åtta grafikkärnor och stöd för bland annat OpenGL, OpenVG och DirectX 11.
Midgard kallas kretsens arkitektur och förutom en hel drös nya shader processorer och beräkningsenheter ska Mali-T685 vara redo att arbeta i symbios med ARM:s nya processorarkitektur big.LITTLE. Vi avhandlade denna plattform förra månaden och lade då fokus på den strömsnåla processorkretsen Cortex-A7. ARM planerar att göra en liknande lösning som Nvidia med Tegra 3 där man parar flera kraftfulla – och potentiellt energislukande – CPU-kärnor med en betydligt strömsnålare kärna som tar hand om lättare belastning. I ARM:s fall handlar det om Cortex-A15 kärnor för prestanda och en Cortex-A7 kärna för energisnålhet.
Mali-T685 ska vara redo att klämma sig in på samma kiseln som de nya Cortex-kärnorna i vad som ser ut att bli en sällsynt kraftfull systemprocessor. ARM har ännu ingen klar information om vilka produkter vi kan vänta oss att se med den nya kretsen men Samsung, LG, Fujitsu och Nufront ska redan skrivit på en licens.
När ARM lanserar Mali-T685 kommer vi även se en ny generation grafikkretsar från Nvidia, Qualcomm och Imagine Technologies (PowerVR) där flera redan lovat både konsol- och PC-liknande grafikprestanda.
Mobilerna har slagit ut MP3spelarna, nu är det handhållna som är måltavlan och i förlängningen även konsollerna. Likaså är hemPCn illa ute. Koppla upp mot tvn, blåtandstangentbord och du kan sitta och surfa och göra det mesta “vanligt” folk gör på en PC med din mobil. Var inte nörden utrotningshotad innan så är han fan det nu. För 2/3 av befolkningen så är ju en sån här device tillräcklig och uppkopplad mot en 40″+ så…
[quote name=”Tempel”]Mobilerna har slagit ut MP3spelarna, nu är det handhållna som är måltavlan och i förlängningen även konsollerna. Likaså är hemPCn illa ute. Koppla upp mot tvn, blåtandstangentbord och du kan sitta och surfa och göra det mesta “vanligt” folk gör på en PC med din mobil. Var inte nörden utrotningshotad innan så är han fan det nu. För 2/3 av befolkningen så är ju en sån här device tillräcklig och uppkopplad mot en 40″+ så…[/quote]
Så sant som det var sagt!
Ska bli spännande att se vem som kommer ut med den kraftfullaste grafikkretsen. Grafiken blir nog allt mer viktig nu när det även finns hårdvaruaccelererad grafik i Android.
Man undrar när det är dags för ARM att göra en riktig GPU för vanliga datorer?
PowerVR försökte men misslyckades även om de hade en del bra idéer.
Frågan är om de ens vill med tanke på hur mycket tid och energi det går åt att göra drivrutiner, marknadsföring och bara hålla folk nöjda och glada.
Det hade varit kul att se dem försöka ändå.
Delph1, jag tror Temple har svaret på fråga. Man har nog inget intresse av att lägga energi på en PC-GPU när smartphones och surfplattor käkar marknadsdelar för var dag som går.
Tror knappast att PCn är död på många år framöver, men landskapet av “computer devices” lär ju förändras drastiskt. Extrema speldatorer och arbetsstationer finns det nog plats för i en lång tid framöver, men som sagt alla instegsapparater ligger ju snart risigt till..
Nu är ju inte ARM ett så stort bolag att dom kan splittra sin satsning på nått som är hårt konkurrensutsatt och där det konstant krävs stora slantar i insats för att vara med och leka, samtidigt som den marknaden inte ser ut att växa nått utan snarare minska. När inte ens Intel grejar det (eller för den delen vettiga strömsnåla chipset) så gör ARM helt rätt i att muta in sin nisch hårdare istället för att satsa på andra saker om än närbesläktade. Tids nog (läs med Win8) så kan ARM komma in på PC-marknaden underifrån. Vi ser ju… Läs hela »
Att ha 10ggr så hög grafikprestanda är nog inte så mycket att skryta om när man tänker på vad det är för grafikkrets i just PS3, det är ju i princip en motsvarighet till GF 7800.
Hur många gånger snabbare är t ex ett GF GTX480 jämfört med ett 7800GTX?
[quote name=”Xeno81″]Att ha 10ggr så hög grafikprestanda är nog inte så mycket att skryta om när man tänker på vad det är för grafikkrets i just PS3, det är ju i princip en motsvarighet till GF 7800.
Hur många gånger snabbare är t ex ett GF GTX480 jämfört med ett 7800GTX?[/quote]
Glöm inte att dessa grafikkretsar inriktar sig mot mobila enheter som en smartphone eller surfplatta i första hand. Det skulle kräva mycket för att få in en GTX 480 där 😛
[quote name=”smartidiot89″][quote name=”Xeno81″]Att ha 10ggr så hög grafikprestanda är nog inte så mycket att skryta om när man tänker på vad det är för grafikkrets i just PS3, det är ju i princip en motsvarighet till GF 7800. Hur många gånger snabbare är t ex ett GF GTX480 jämfört med ett 7800GTX?[/quote]Glöm inte att dessa grafikkretsar inriktar sig mot mobila enheter som en smartphone eller surfplatta i första hand. Det skulle kräva mycket för att få in en GTX 480 där :P[/quote] Min poäng var nog mer att det är nog inte så svårt att bräcka en krets som är… Läs hela »
Med ARM är strömbudgeten ofta under 1W, så svårt är det nog annars hade vi sett detta för länge sen? Som du säger ädet Cell-arkitekturen som gör mycket i PS3, vilket gör ARM:s påstående än mer imponerande om det stämmer 🙂