Acer var knappast en aktör som gjorde mycket liv ifrån sig under 2011, utan var till stora delar ett passivt företag som satsade på säkra kort för att försvara sin marknadsposition. 2012 som precis har inletts kommer se helt annorlunda ut menar deras styrelseordförande.

Förutom att man varit relativt passivt, har Acer även kämpat med överfulla lager av gamla modeller de tvingades sälja av till lågpris. Efter ett år fyllt av förluster, säger företagets styrelseordförande JT Wang att de ska gå från att vara defensiva och gå in i attack-läge på marknaden. Han säger sig också att de fokusera främst på konsumentefterfrågan och användarupplevelse, före att konkurrera med lägre priser. Företaget kommer fokusera på fyra segment under året; bärbara datorer, Ultrabooks, surfplattor och smartphones.

Acer kommer att satsa extra hårt på Ultrabook-segmentet. De har totalt fyra olika modeller som ska lanseras under årets andra och tredje kvartal, och flera modeller ska gå loss för 699 – 799 dollar motsvarande cirka 6 000 – 7 000 kr. Surfplattsmarknaden tror Wang kommer domineras av Apple och Amazon på det övre respektive lägre segmentet. Acer kommer därför att fokusera på surfplattor i en prisklassen där imellan, på 299 – 499 dollar motsvarande cirka 2 500 – 4 500 kr.

Han ser även Netbooks som en viktig del av marknaden, även om den börjar krympa. I mer välbärgade länder väntas intresset för Ultrabooks och andra liknande enheter vara mer attraktivt. Men utvecklingsländer har fortfarande en hög efterfrågan på Netbooks, och då Acer innehar 45 procent av marknadsandelarna kommer de fortsätta att skeppa produkter här. Däremot säger Wang att Netbooks och Ultrabooks troligen kommer börja sammanflätas de kommande 18 – 24 månaderna till ett och samma segment. Det här spekulerar vi är i takt med att Netbooks fortsätter att krympa på marknaden, och att Ultrabooks kommer ned i samma prisklass som dagens bärbara datorer.

Det låter i alla fall på både de senaste ryktena och officiella utlåtandena från Acer, att de kommer förändra sig under årets lopp. Från att ha varit ett företag som erbjudit billiga och prisvärda produkter, till ett som satsar på högre kvalité och att fokusera på det konsumentmarknaden efterfrågar. Som Acer uttrycker sig att gå in i attack-läge är för att ta sig in och växa på marknaden, nackdelen är att man har mycket att förlora då man inte längre kommer försvara den position man hållt på marknaden.


Relaterade nyheter:

Subscribe
Notifiera vid
2 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Tempel
12 Årtal sedan

Det dom säger är alltså att dom skall sälja saker med större vinst. Lycka till säger jag 😀

Andreas G
12 Årtal sedan

Acer med kvalitet, det säger emot sig själv lite 😕