Mitt förra inlägg om skolans köp eller inte köp av surfplattor till de yngsta eleverna väckte en del känslor. Den främsta anledningen verkade vara just det faktum att barn inte längre skulle lära sig skriva för hand. Det finns dock fler vinklar av detta och en tas upp i en debattartikel skriven av fyra person med blandade bakgrunder – hälsoriskerna med strålning.
Att surfplattan är en del av skolans framtid går inte att bestrida, den används redan idag om än i liten utsträckning. Det är värt att säga att varken nuvarande eller tidigare regeringar har gett något direkt stöd för detta utan har alltid förespråkat fysiska böcker över plattor. Skolverket genomför hela tiden en mängd studier av arbetet i skolan och försöker hela tiden se till att vi har tillgång till den senaste forskningen på områden som detta.
Anledningarna till att de fortfarande rekommenderar böcker kan vara flera, men bland annat att deras riktlinnjer måste basera sig på en sund bas av fakta som går att förankra i moderna studier och att de måste tro att det är det bästa för eleven. Tyvärr saknar vi än så länge riktigt utförliga studier för plattor. Det har genomförts en del pilotprojekt och försök på skolor, men än så länge är resultaten av dessa inte offentliggjorda av olika anledningar.
Det som Skolverket däremot inte har hängt upp sig på i något fall än så länge är den ökade strålningen som ett klassrum fullt av plattor skulle innebära. Sverige är ledande inom strålningsforskning från mobila enheter; telefoner, plattor, datorer och liknande, men inte ens vi har kunnt ge ett enhålligt svar på om nätverksstrålningen faktiskt är farlig. Strålsäkerhetsmyndigheten säger till och med att ingen forskning kunnat visa att det innebär ökad fara mer än i extremfall och väldigt lång användning för mobiltelefoner, men det är inte ens det vi pratar om.
Farligt värre?
Ändå tvekar inte dessa fyra personer att rakt upp och ner kalla surfplattor för “en hälsorisk i skolan“. De gör hänvisningar till WHO:s riktlinjer och påstår att trådlösa nätverk skulle vara lika farliga som DDT; insektsmedlet som bland annat ledde till att många djurarter drevs mot utrotning på grund skalskörhet och beskrevs som ett väldigt potent cancerframkallande medel. Det är förbjudet att använda idag.
Fräckheten stannar inte där:
“Vi som undertecknat känner till både lärare och elever som – när trådlös teknik införts i deras skolor – drabbats av svår migränliknande huvudvärk, yrsel, hjärtstörningar, utmattning och svårigheter att tänka klart. Det finns också ett antal barn som har fått så svåra symtom att de inte längre kan gå i skolan.”
I brist på verkliga studier går man på bektraktelser och enskilda fall. Det här är inte bevis för någonting. Om det vore det skulle homeopatin ha botat alla världens sjukdomar för länge sedan. Enskilda barn och personer kan må dåligt av elektronik, det kan jag inte säga emot, men att dra alla över en kam av den slutsatsen är bara dumt. De sänker sig själva där mer än någon annanstans i texten.
Däremot tycker jag att det här är ett område som fortfarande saknar riktigt tydliga riktlinjer och att skolan borde utreda mer och bättre hur arbetsmiljön påverkas av detta. Det har inte gjorts alls av skolan idag. Ergonomi känns som en betydligt mer oroande faktor än strålning när det gäller plattor, men det tar de inte ens upp.
Det finns mycket att ifrågasätta med surfplattorna inträde i skolan, men strålning är inte en av dem om vi ska lita på forskningen. Strålskyddsmyndigheten säger:
“Det finns inga kända hälsorisker kopplade till exponering från trådlösa datornätverk.“
Med det sätter jag punkt för nu. Framtida forskning kan måhända komma fram till annat, men just nu finns inga tecken på att trådlösa nätverk skulle vara farliga för oss idag. Jag hoppas det stämmer också för vi är rätt många här i huset som har trådlösa nätverk…
😀
Skämt osido. På orten jag bor har alla högstadieelever en egen laptop. Det är helt värdelös. Har många vänner som är lärare och de intygar att ungarna inte klarar av att hantera det. Sedan datorerna infördes har betygssnittet sjunkit. Slump?
Papper och penna är nog the shit för ungarna även i framtiden :p
Det finns i dag mängder med fantastiska tekniska lösningar – Virtualiserade skrivbord, surfplattor, avancerade nätverk mm. Det som till synes ingen verkar ha nån koll på är hur man på bästa sett tar till vara alla dessa möjligheter för att faktiskt förbättra inlärningen. Även om det är lätt att hitta exempel på när t.ex. en laptop kan vara användbar i skolan, så har man den där effekten av att eleven gärna spelar eller kollar på facebook med den istället, vilket minskar effektiviteten på utbildningen istället. Vad gäller just iPad så verkar den vanligaste aktiviteten för barn vara enklare app-spel, och… Läs hela »
Bristen på riktigt bra pedagogiskt material är absolut en viktig kugge i allt detta.
För att vara lite konstruktiv: Vad som egentligen behövs är en plattform (PC, surfplatta eller annat) som:1) Det finns gott pedagogiskt material till. Här gäller det i första hand att attrahera läromedelsförlagen och digitalisera, webbläromedel är nog vettigast.2) Därefter så behövs möjlighet för läraren att sammanställa ett antal appar eller liknande som man tänkt använda. “vita listan”3) Därefter behövs möjligheten att centralstyra enheterna: Man vill kunna se till att rätt program / appar finns på skolans enheter med en enkel knapptrydkning utan att man måste gå runt och installera dem en och en på varje enhet, man vill kunna betala… Läs hela »
Utan att säga för mycket, det resoneras i precis de banor du nämner ovan. Problemet är lite att få till en plattform som kan administrera alla olika och skapa kompatibilitet mellan läromedel.
Delph1, Är du Andreas Galistel som skrivit bloggen ? Eller vem är du, jobbar du med sånt här ? Blir nyfiken 😮
[quote name=”Pelle1415″]Delph1, Är du Andreas Galistel som skrivit bloggen ? Eller vem är du, jobbar du med sånt här ? Blir nyfiken :o[/quote]
Det stämmer. Användarnamnen verkar inte synka riktigt märker jag 🙂
EDIT: Jag skriver bloggen och har väldigt bra insyn i läromedelsvärlden.
EDIT2: Nu borde det synas bättre!
När det kommer till strålningen så är det mest galna antaganden när folk kommer och klagar på “strålningen ger mig huvudvärk” etc.. Men som ovan sagt att betygen sjunker med datorer till varje elev är inte konstigt. De får mer att bli distraherade av och de flesta är lätt distraherade.Så en “white list” är en bra ide(“black lists” fungerar däremot inte av egen erfarenhet..), möjligheten att låsa ner datorerna/plattorna under lektionstid är nog nödvändigt för att annars sitter de och chattar/spelar/FB osv och är helt distraherade från lektionen.Men läromedel och bra “ned låsning” är inte allt. De måste även utbilda… Läs hela »
Kan inte påstå att jag på något sätt har några större kunskaper om hur strålningsfält från bärbara enheter påverkar hälsan.
Men efter att ha monterat upp 4st AP (Hp MSM430) i en tungt W-lans trafikerad lokal började vi internt skämta lite om att ha bly-susp om vi var tvunga att göra något där.
Likaså på en gymnasieskola i stockholm där ~300 laptops (och täckande infrastruktur för W-lan)rullade ut i höstas är man lite lätt fundersam vad hälso-effekterna av all radiotrafik kan ställa till med.
Blundas, tvingas.. chansas på.
Snacket om elallergi och strålningsmängder verkar ju rent allmänt vara rätt grundlöst, idag har vi ju Wifi omkring oss överallt, även i hemmet när vi sover etc. så det är ju lite löjliga invändingar som kommer. Finns det någon anledning att tro att en surfplatta skulle ge ifrån sig större mängder E-M strålning än en vanlig laptop förresten ?