Det råder inga tvivel om att i stort sett samtliga större tidningar och magasin lider av sjunkande säljsiffror. De flesta tar dock igen det med växande hemsidor, men det finns undantag där det faktiskt finns ett ökat intresse för tryckta tidningar.
Även om jag nog står fast vi att det kommer inte att dröja någon längre tid innan tidningarnas tryckta upplagor blir allt mindre och svårare att rättfärdiga finns det en marknad där tryckta tidningar faktiskt fortfarande är starka, och det är i väldigt nischade marknader där man till och med ser nya tidningar poppa upp då och då.
Efter en tid när många tidningar fick stänga sina kontor och några blev uppköpta för att sammanfogas med andra finns det än en gång lite hopp bland tidningsutgivare. Det rör sig dock inte om ett nytt DN eller Aftonbladet utan om mindre, nischade tidningar som riktar sig mot en väldigt specifik målgrupp.
Min egen favoritträdgårdstomte Ernst kommer att få sin egen tidning till hösten där han kommer att profilera sig mot hemmafixare, både män och kvinnor som gillar att pilla i hemmet. Det är en målgrupp som har pengar och som vill ha inspiration. Det är dessutom enkelt för han att göra reklam för den genom sina vanliga medier där han alltför, alltför ofta syns.Hemmafixande är dessutom hetare än någonsin med alla designer- och fixarprogram på TV.
Ett annat exempel är Blondinbellas relativt nystartade tidning som riktar sig till unga tjejer och som hon själv säger inte bara ska vara fylld med bantningstips. Det ska vara en tidning som ska stärka tjejers sjävlförtroende och som ska vara en kontrabild gentemot Top Model och alla andra program som propagerar för en ultratunn profil (på tjejer då och inte datorer, det hade vi givetvis rasat emot annars). Hon kan enkelt propagera för den på sin egen blogg; smart och nischat.
En tidning med ett nobelt syfte, men överlever den som tryckt media?
Jag har själv stött på ett liknande scenario i jobbet där vi fått förfrågningar från lärare och bibliotikarier som undrar om inte vi kan sammanställa en katalog eller listor med tips på material inom olika genrer eller kategorier. Helt enkelt eftersom det finns så fruktansvärt mycket information och data på Internet att allt det intressanta drunknar i den stora massan. Man hittar inte det man söker för det finns så mycket skräp som stör i sökningarna.
Ibland kan det vara tacksamt med lite hjälp att hitta rätt…
Man kan nog säga att desamma gäller de tidningar som lyckas överleva och kanske till och med växa. De lyckas plocka ut det bästa från Internet eller komplettera det på ett så bra sätt att folk köper dem. Internet har blivit så stort att det skapat en möjlighet för tidningar att återuppstå mer eller mindre. De gör det i väldigt nischad form och ofta med ämnen som är väldigt heta för stunden, men kvalitet brukar alltid kuna härda ut.
Det är så det ser ut nu och egentligen borde man kunna utföra exakt samma jobb med en hemsida, men ingen har nappat på det än. Det är väl bara en fråga om tid innan både Ernst får en större närvaro på nätet (hemska tanke) och även Blondinbella inser att man nog måste flytta mer av sin tidning till nätet om den ska överleva i långa loppet. Just nu verkar det dock som att det finns en liten tidsfrist för de tryckta tidningarna, men frågan är hur länge.
Något som enligt mig behöver förbättras mycket innan vi flyttar tidningar till internet är: Skärmar! Dagens snitt skärm (typ TN paneler huh) är “okej” att läsa på men långa loppet uttröttande, kanske inte för alla men de flesta föredrar att läsa på ett icke bakgrundsbelyst papper eller e-ink, men än så länge är e-“bläck” eller e-bok läsare inte i färg! och färg är viktigt speciellt i dag med det korta uppmärksamhets spann de flesta av oss har.. Sen mindre saker som betalmodeller och betala viljan för material kan behöva sig en genomgång… Material (av kvalité åtminstone) kostar tid att skapa… Läs hela »
Hehe, ja det är tråkigt, men tyvärr lär det komma en dag då tidningarna försvunnit i stort sett helt.
Själv läser jag varken serietidningar, nöjestidningar, vetenskapstidningar eller änns dagstidningar.
Någon gång i framtiden kanske man anser att tidningar bara har sin plats på stenålders lajv eller campingar.
Tidningar kommer inte försvinna. Precis som radio inte försvunnit trots TV. Däremot så kommer givetvis tidningarna förändras och är tvugna att hålla en mycket högre klass. Men jämför med när jag var ung så är utbudet av tidskrifter (på svenska) idag mycket större än det var då trots konkurrensen av internet.
Tycker dessa blogginlägg borde läggas in separat från nyheterna i en egen del, kanske vid sidan om? Har inget med nyheter att göra tycker jag och speciellt inte med datorhård/mjukvara.