Philips satsning på 21:9 formatet för TV-marknaden har inte slagit särskilt väl ut och nu väljer skärmtillverkaren att istället fokusera på datormarknaden. Under IFA 2012 visade man upp en ny 29-tums skärm med det extra breda bildformatet, optimerat för både multimedia och produktivitet.
Philips Ultrawide 21:9 kommer i två olika modeller där den ena för profesionella marknaden bjuder på bland annat en integrerad USB 3.0 hubb samt en justerbar skärmfot. Konsumentmodellen får klara sig utan dessa funktioner men kostar också en knapp tusenlapp mindre samt bibehåller skärmens övriga funktionalitet.
Den 29 tum stora panelen baseras på IPS-teknik och har en upplösning på 2 560 x 1 080 pixlar. Skärmen kommer med flera in- och utgångar, bland annat HDMI och DisplayPort där man kan koppla in två källor samtidigt för bild-i-bild funktion.
Philips UltraWide 21:9 ska finnas på marknaden någon gång under december månad och prislappen sägs landa på knappt 8 000 kronor för modellen med USB 3.0-hubb och justerbar skärmfot, medan konsumentmodellen får ett riktpris på motsvarande 7 000 kronor. I vanlig ordning bör de slutgiltiga priserna sjunka väl i butik, vilket nog kommer krävas för att dessa superbreda skärmar ska få genomslag på marknaden.
vilket löjligt pris.
du får ju 4st 27tums HD skärmar till samma pris.
och den där har ju bara 1,5ggr upplösningen på bredden.
att dom inte skäms.
Deras riktpriser verkar vara väldigt höga mot vad skärmarna kostar i butik. De hade en 27-tums IPS skärm med 859 euro riktpris som man trodde skulle ligga på runt 6000 spänn i svenska butiker. Så förhoppningsvis kommer butikspriserna vara betydligt lägre, men deras riktpriser riskerar ju att avskräcka konsumenter.
Inget större fan av smala skärmar. 16:10 är okej. Tittar man på mycket matrial man arbetar med eller läser så är detta oftast designat på höjden, inte bredden.