Med grafikkretsar värda namnet har Intel börjat prata allt mer om spel och spelmarknaden för PC-plattformen. Ett segment som vissa kallar döende men som faktiskt växer år för år och enligt Intel hjälper till att driva försäljningen av datorer och PC-komponenter på en hälsosam marknad.
På plats under IDF 2012 i San Francisco fick vi höra att Intel först och främst jobbar aktivt med att förbättra spelupplevelsen på sina integrerade grafikdelar. Inte bara genom att avsätta fler transistorer för kraftfullare kretsar utan även genom nära samarbete med spelutvecklare och andra partners. Bland annat genom att optimera drivrutiner inte bara för att maximera prestandan utan även för att ta död på buggar och kanske viktigast idag – effektivisera energiförbrukningen vid tyngre belastningar.
Processorjätten presenterade siffror från DFC Forecast som visade att omsättningen för spel på PC-marknaden inte bara gått om den på konsolmarknaden, trenden är fortsatt positiv för PC och en stor anledning till detta är kraftfullare kretsar i bärbara datorer. De närmaste åren kommer det säljas betydligt fler bärbara datorer än stationära motsvarigheter, vilket också syns i Intels fokus på grafikkretsen i kommande Haswell-arkitekturen. Här är fokus på högre grafikprestanda men lägre energiförbrukning och de första uppgifterna Intel delat med sig av pekar på att man är på rätt väg.
En annan tydlig trend är att distributionen av spel kommer att flytta från fysiska kanaler till digitala motsvarigheter med onlinetjänster som Steam och Origin. Intel passade faktiskt på att prata om sin egen App-butik som man kallar AppUp där man kan hämta hem de senaste applikationerna för PC-plattformen, både för produktivitet och nöje.
För grafikkortens framtid skull är det nog bra om den spelmarknaden växer på PC
Om denna trend gäller, borde AMD ännu ha ett försprång vad gäller grafikprestanda i integrerade lösningar för bärbara. Låter positivt för konkurrensen med!