Med sin första fyrkärniga systemprocessor i startfållan är Qualcomm snabba med att påvisa fördelarna med flera CPU-kärnor. På IQ2012 visade man i ett egetutvecklat grafikdemo hur utvecklare redan idag kan dra nytta av flera processorkärnor även i 3D-applikationer som spel.
Snapdragon S4 Pro är inte på något sätt den första fyrkärniga processorn på mobila marknaden. Qualcomm är på det stora hela faktiskt lite sena till festen som startade redan i slutet på förra året med Nvidias lansering av Tegra 3. Men när Qualcomm nu rullar ut sin fyrkärniga Snapdragon-processor vill man gärna visa vad kretsen är kapabel till och inte minst vad de extra CPU-kärnorna kan utnyttjas för.
Qualcomms grafikdemo “fortress” belastar både systemprocessorns CPU och grafikdel. Här visar processortillverkaren hur man kan använda sig av de extra CPU-kärnorna för att lägga till fysikanimationer och mer grafikeffekter – något som får testet att krokna med färre kärnor.
Att fyrkärniga processorer kan medföra fördelar även i mobila produkter råder det inget tvivel om. Men bollen ligger som bekant hos företagen som utvecklar operativsystem och applikationer för våra produkter.