Futuremark är mest kända för deras prestandatester 3DMark som fram till idag varit tester exklusivt för Windows-plattformen. Nu avslöjar företaget att den nya versionen kommer vara ett prestandatest som även är kompatibelt för alla de stora mobila plattformarna.
Att jämföra prestanda över flera plattformar är ingen enkel match, speciellt när det finns vissa applikationer som kan visa upp missvisande resultat över olika plattformar. Det här är till exempel varför vi och många andra publikationer avstår från att använda det populära Geekbench.
Futuremark ska dock ha tagit sig an utmaningen med nästa version av 3DMark. Det nya 3DMark kommer finns för plattformarna Windows RT, Android, Apple Ios och självklart även Windows (x86). Testet ska fungera på allt från smartphones och surfplattor, till bärbara datorer och stationära system med flera grafikkort. Resultaten ska desstuom vara direkt jämförbara oavsett plattform eller typ av enhet – någonting som ligger högt på önskelistan hos många entusiaster.
Det nya 3DMark ska bestå av tre olika deltester anpassade för Directx 9, 10 och 11. Mer än så nämns inte och anledningen till att även äldre Directx-versioner stöds är på grund av att de flesta ARM-processorerna är kvar med grafikkärnor med stöd för Directx 9 eller 10. Den nya testsviten ska släppas i skarp version inom de kommande veckorna.
Utan att gå ner på assembler nivå kan du aldrig säga att du maximerar prestandan, vilket 3DMar inte kommer att göra med tanke på att assembler inte kommer finnas tillgängligt för dem på samtliga plattformar.
Lägg där till olika operativsystem. När ska de förstå att det kommer aldrig gå att jämföra system på det sättet.