Acer trodde att konsumentmarknadens intresse för surfplattor skulle avta och att försäljningen av bärbara datorer skulle klättra upp igen. Surfplattorna väntas istället gå om bärbara datorer i försäljning under nästa år, därför lägger Acer i en högre växel och storsatsar på den nya trenden.
Acer hade hoppats på att locka kunderna från surfplattor med ett brett utbud datorer i den tunnare klassen, även kallade ultrabooks. Men försäljningen av surfplattor växer så det knakar och Acer kommer nu lägga extra vikt bakom det här segmentet. Acer beräknas ha skeppat totalt 1,8 miljoner surfplattor under 2012 och de hoppas få upp volymerna ordentligt under nästa år.
I företagets strategi för 2013 ingår tre viktiga punkter – förbättrad varumärkeskännedom, skeppa fler surfplattor och att expandera sin ledning de har mot konkurrenterna på pekskärmsbaserade datorer. Företaget uppdaterade större delen av sitt utbud bärbara i samband med Windows 8, så att de flesta modellerna fick pekskärm. Acer ska under första halvan nästa år ha flera nya produkter att tillkännage inom både bärbart och surfplattor.
I relaterade nyheter så har Acer högljutt protesterat mot Microsofts surfplattor, Surface. Företaget styrelseordförande och vd JT Wang var för en tid sedan i ett möte med Microsofts vd Steve Ballmer och diskuterade bland annat detta. Microsoft ska inte ha några planer på att ändra sin strategi med sitt utbud Surface-produkter men samtidigt ska Steve Ballmar ha full förståelse för hur datortillverkare som Acer reagerat på detta.
Källa: Digitimes