PlayStation 4 kan bli 50 procent kraftfullare än Xbox 720

11
sony_playstation4_mockup

Ska vi tro de senaste ryktena kan Sony komma att dra det längsta strået inom nästa generations konsolmarknad, åtminstone om vi ser till ren beräkningskraft. Enligt uppgifter ska nästa generations PlayStation-konsol erbjuda runt 50 procent högre beräkningskraft än nästa Xbox.

Även om vi fortfarande inte kan säga med säkerhet vilka namn Sony och Microsofts kommande spelkonsoler kommer att få verkar det nu som att deras prestandapotential redan är avslöjade. Både PlayStation 4 “Orbis” och Xbox 720 “Durango” kommer enligt uppgifter att bygga på processor och grafikkortsarkitekturer från tillverkaren AMD. Processorkretsen väntas vara snarlik med en CPU baserad på Jaguar-arkitekturen och åtta CPU-kärnor på vardera 1,6 gigahertz.

Sony väntas trycka in totalt 4 gigabyte internminne i Orbis medan Microsoft ska satsa på dubbelt så mycket minne för totalt 8 gigabyte. Andra gemensamma specifikationer ska vara möjlighet att läsa Blu-ray-skivor på upp till 100 gigabyte samt grafikkretsar baserade på AMD:s arkitekturer.

Om uppgifterna kring processorkretsarna stämmer bör Sony använda sig av en betydligt kraftfullare grafikdel än Microsoft. Enligt vg247 ska nämligen den teoretiska beräkningskraften i PlayStation Orbis ligga på totalt 1,84 teraflops, mot 1,23 teraflops i Xbox Durango. En överraskande stor skillnad särskilt med tanke på de båda plattformarnas stora likheter.

Uppgifterna är som väntat inte bekräftade av vare sig Microsoft eller Sony och vi skulle bli något överraskade om beräkningskapaciteten skiljer sig så pass mycket åt med snarlika prestandakomponenter. Samtidigt vet vi att PlayStation 3 på pappret är teoretiskt kapabel till betydligt högre beräkningsprestanda än Xbox 360, vilket inte alltid mynnat ut i snyggare spel.

Sony och Microsoft förväntas lansera sina nästa generations spelkonsoler under slutet av året innan julhandeln, men även detta är mer spekulationer än handfasta uppgifter.

Källa: vg247, Redmond Pie


Subscribe
Notifiera vid
11 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
ME4ME
11 Årtal sedan

Kan ändå undra hur Microsoft och Sony tänker när de väljer hårdvara. Priset och rabatten de kan få från tillverkarna måste vara den viktigaste faktorn, verkar det som. En fyrkärning Sandy Bridge CPU i 2,0ghz, och Radeon 6870 eller liknande hade i nog varit bättre på många sätt. Men företagen vet nog vad som är bäst ekonomiskt.

flopper
11 Årtal sedan

konsol ska också vara enhetlig med samma specs.
kan alltid hoppas konsol spelen blir mer PC kompatibla nu.

-Tjalve-
-Tjalve-
11 Årtal sedan

[quote name=”flopper”]kan alltid hoppas konsol spelen blir mer PC kompatibla nu.[/quote]
Ja tack. Slut med dåliga portar från konsol till PC…

zapp
11 Årtal sedan

One giant leap for consoles. One tiny, tiny, tiny step for mankind.

KaffiMann
11 Årtal sedan

[quote name=”-Tjalve-“][quote name=”flopper”]kan alltid hoppas konsol spelen blir mer PC kompatibla nu.[/quote]
Ja tack. Slut med dåliga portar från konsol till PC…[/quote]

+1
Sitter forresten å spiller en del Dirt 2 på A10-4600m, slått av AA/AF, men alt står på high på 1920×1080. Ser veldig bra ut og det går silkeglatt, tydelig at det har enormt mye å si for hvilken plattform spillet optimaliseres til. AMD Fusion på konsoll blir nok veldig bra for evt “portede” spill.

11 Årtal sedan

Var inte de tidigare generationernas spelkonsoller hårdvarumonster när de kom? Det känns som de flesta svenne-banan-datorer kommer slå dom här!

KaffiMann
11 Årtal sedan

[quote name=”WIRN”]Var inte de tidigare generationernas spelkonsoller hårdvarumonster när de kom? Det känns som de flesta svenne-banan-datorer kommer slå dom här![/quote] Kommer an på hvordan du definerer “Hardwaremonster”.CPU/GPU arkitekturen var tidligere veldig spesialisert, de forskjellige produsentene gikk for forskjellige arkitekturer, og satset veldig tungt på å lage “egne” systemer. Dette var veldig dyrt, en periode ble det brukt enorme pengesummer på å lisesiere og sette sammen unike hardware løsninger som skulle holde en konsollgenerasjon. Den utviklingsmodellen som kommer nå er langt mer kostnadseffektiv, og blir billigere for spillprodusentene med tanke på utvikling, de har nesten likt utgangspunkt for flere konsoller,… Läs hela »

11 Årtal sedan

[quote name=”KaffiMann”][quote name=”WIRN”]Var inte de tidigare generationernas spelkonsoller hårdvarumonster när de kom? Det känns som de flesta svenne-banan-datorer kommer slå dom här![/quote] Kommer an på hvordan du definerer “Hardwaremonster”.CPU/GPU arkitekturen var tidligere veldig spesialisert, de forskjellige produsentene gikk for forskjellige arkitekturer, og satset veldig tungt på å lage “egne” systemer. Dette var veldig dyrt, en periode ble det brukt enorme pengesummer på å lisesiere og sette sammen unike hardware løsninger som skulle holde en konsollgenerasjon. Den utviklingsmodellen som kommer nå er langt mer kostnadseffektiv, og blir billigere for spillprodusentene med tanke på utvikling, de har nesten likt utgangspunkt for flere… Läs hela »

KaffiMann
11 Årtal sedan

[quote name=”Durkadur”]
Tekst.
[/quote]

Nettopp.
Leker litt med tanken på om kanskje Sony har fått AMD til å lisensiere IBM basert arkitektur for bedre bakoverkompatibilitet, samt en potensiell liten fordel, men dette er bare egne tanker.

Edit:
Liker ikke Sony, men helt siden IBM sluttet å lage prosessorer har jeg tenkt at den arkitekturen kunne AMD hatt god nytte av, håper inderlig at det kan bli samarbeid der.

kentoals
kentoals
11 Årtal sedan

[quote name=”zapp”]One giant leap for consoles. One tiny, tiny, tiny step for mankind.[/quote]

Det kommer ju gå mycket snabbare innan det kommer emulatorer för pc det är en sak som är säker 🙂

Niabureth
11 Årtal sedan

[quote name=”ME4ME”]Kan ändå undra hur Microsoft och Sony tänker när de väljer hårdvara. Priset och rabatten de kan få från tillverkarna måste vara den viktigaste faktorn, verkar det som. En fyrkärning Sandy Bridge CPU i 2,0ghz, och Radeon 6870 eller liknande hade i nog varit bättre på många sätt. Men företagen vet nog vad som är bäst ekonomiskt.[/quote] Jo du, det är det nog många som undrar. Med tanke på hur Cell faktiskt blev. Den verkar ju inte direkt varit den lättaste plattformen att utveckla till.Det skiljar sig förmodligen rätt mycket på vad utvecklar hos Sony vill ha, gentemot vad… Läs hela »