Surfplattsmarknaden fortsätter att växa och från en ny rekordnotering under 2012 med drygt 121 miljoner sålda surfplattor har AIB Research nu lagt fram nya siffror. Dessa pekar på att försäljningen ökar med ytterligare 19 procent för totalt 145 miljoner sålda surfplattor under 2013.
Apple har redan börjat prata om att Ipad börjar kannibalisera både på företagets egen Mac-försäljning men inte minst plockar marknadsandelar från de mer traditionella PC-datorerna med Windows. Om det är på PC-marknadens bekostnad som Ipad surfplattsmarknaden kommer fortsätta växa är lite mer oklart, men försätta växa kommer den att göra.
Totalt väntar sig AIB Research en tillväxt på 19 procent under 2013 och man förväntar sig att det kommer säljas 145 miljoner surfplattor under året. En tydlig ökning från de drygt 121 miljoner som såldes under 2012 och även om AIB Research menar att innovationen på marknaden börjar avta är det ett större fokus på att hitta specifika produktmodeller för olika konsumentsegment. Där bland annat Ipad mini och Microsofts nya Windows-surfplattor nämns.
Bäst går surfplattan i USA där man räknar med att drygt 50 procent av 2013 års försäljning av surfplattor kommer att ske.
Det här betyder att Android växer ännu mer och Windows blir allt ovanligare. Redan 2012 gick Android om Windows som det mest köpta operativsystemet och ser man på paddor så är det Android, iOS och sedan kommer ingenting. Inget konstigt för Telia har en tid enbart erbjudit Androidpaddor på sin site, först nyligen har det tillkommit en Windowspadda.
En vän har en padda från Telia, Samsung så klart, helt nöjd. Surfar med den i soffan mycket numera istället från att sitta vid datorn.
http://www.telia.se/privat/mobilt-bredband/