Nvidia kommer att lansera sitt nya grafikkortsflaggskepp Geforce GTX Titan den 21 februari efter att man den 19 februari låter media publicera bilder och detaljer för det nya kortet. Prestandatester och fullständiga tester dyker alltså upp två dagar senare.
Som vi rapporterat tidigare kommer lanseringen av Geforce GTX Titan påminna en hel del om den Nvidia iscensatte tidigare i år när man rullade ut entusiastkortet Geforce GTX 690. Den första vågen av information och tester har styrts med järnhand av grafikkortstillverkaren i ett försök att hålla detaljerna om sitt nya grafikkort hemliga in i det sista.
Ingen volymprodukt
Antalet testexemplar är precis som vid lanseringen av GTX 690 rejält begränsade och samtidigt förväntar sig Nvidia inte att Geforce GTX Titan blir en volymprodukt. Något prislappen på runt 9 000 kronor inklusive moms lär se till.
Prestandamässigt väntas Geforce GTX Titan hamna inom skotthåll för det dubbelkärniga Geforce GTX 690 men utan problem spring om och förbi AMD:s nuvarande toppkrets Tahiti XT (Radeon HD 7970 GHz Edition).
AMD i sin tur påpekade i ett konferenssamtal förra veckan att Titan inte ser ut att bli det kraftfullaste grafikkortet på marknaden. Istället refererade man till just Asus Ares II som med sina dubbla Tahiti XT-kretsar väntas bli kraftfullare i merparten av tester.
Geforce GTX Titan bygger på Nvidias GK110 grafikkrets som bland annat används i superdatorn Titan – varifrån kortet sägs fått sitt namn. Kretsen har hela 2 688 Cuda-kärnor, 6 gigabyte GDDR5-minne och en minnesbuss på 384-bit. Kortet kommer bara att säljas i referensdesign och åtminstone inledningsvis verkar Nvidia hålla sig till extremt få partners. Komponentjätten Asus är en av dessa och Evga ryktas vara en annan.
Det är ju kul att AMD jämför äpplen och päron.
Självklart är Ares II det snabbare alternativet men också väsentligt mycket dyrare.
[quote name=”McKinley”]Det är ju kul att AMD jämför äpplen och päron.
Självklart är Ares II det snabbare alternativet men också väsentligt mycket dyrare.[/quote]
samma gör nvidia, deras low end kort var ju snabbare än amd´s top end med sin physx typ…inte köpte jag det low end kortet inte…
ska man ha prestanda kostar det.
😆
Snabbare eller “snabbare”, kanske med det gamla sättet att mäta med fps, det är inte relevant, för man vill inte ha snabbare, man vill ha bra spelupplevelse, inte microstuttering med hög fps.
Hög fps var ju tänkt som man skulle kunna mäta just spelupplevelsen men, men nu finns det andra bättre sätt mäta och kvantifiera det.
Och med det bättre sättet mäta det så slår (nog, vi får se) detta nya kort 2 st 7970 eller 2 st Gtx 680 i crossfire/sli.
Ett ensamt kort är ju nästan alltid bättre än flera i SLI/Crossfire. Mest på grund av att skalning aldrig är 100% och att det i vissa fall blir reella problem med microstuttering eller multi-gpu-stöd som inte alls fungerar.
Men det är inte första och sista gången AMD och nvidia kör med lite konstiga jämförelser. 🙂
Ok, tog bort mitt inlägg
Minnesbussen gör mig förvirrad. Den är 50% större och minnesbandbreddsökningen ungefär lika mycket. Varför har man då nästan dubbla antalet streamprocessorer när GTX680 redan tappar i höga upplösningar. Vilka upplösningar annat än stora är det tänkt att GTX Titan ska arbeta i?
Det förefaller mig bara lite märkligt att dem inte balanserar kortet för spel.
Finns det någon som kan skina lite ljus över detta?
/s
[quote name=”shaglord”]Minnesbussen gör mig förvirrad. Den är 50% större och minnesbandbreddsökningen ungefär lika mycket. Varför har man då nästan dubbla antalet streamprocessorer när GTX680 redan tappar i höga upplösningar. Vilka upplösningar annat än stora är det tänkt att GTX Titan ska arbeta i? Det förefaller mig bara lite märkligt att dem inte balanserar kortet för spel. Finns det någon som kan skina lite ljus över detta? /s[/quote]Detta kan ses som en av de punkter AMD använder i sina argument när man hävdar att GK110 inte är utvecklad för grafikkort/spel. Arkitekturen erbjuder inte större minnesbuss helt enkelt och när det bara… Läs hela »