AMD bekräftar nu att man ska slå sig in på molnspelmarknaden och företaget börjar sin satsning genom att lansera en ny grafikkortsfamilj för streamservrar, AMD Radeon Sky. På en presskonferens under GDC2013 i San Francisco passade man på att visa upp Sky 900 med dubbla Tahiti-grafikkretsar.
Radeon Sky blir alltså namnet på ryggmärgen i AMD:s satsning på molnet och strömmande speltjänster. Tanken är att likt andra tjänster som OnLive och Nvidia Grid driva spel på kraftfulla servrar för att sedan skicka videosignaler och avancerad grafik till mindre kraftfulla produkter över nätet. Exempelvis möjliggöra för smartphones och surfplattor att spela PC-titlar med mer avancerad grafik än ens dagens mest kraftfulla ARM-processorer kan åstadkomma.
För att göra detta möjligt krävs massiv beräkningskraft och det är något AMD tänker erbjuda med Radeon Sky som leds av flaggskeppet Radeon Sky 900 med dubbla Taihti-grafikkretsar. Märk väl att det inte handlar om Tahiti XT utan den något mindre kapabla Tahiti som används i Radeon Hd 7950 och huserar 1 792 streamprocessorer för totalt 3 584 streamprocessorer i Radeon Sky 900. Detta troligtvis för att inte energiförbrukningen och värmeutvecklingen ska bli ohanterbar i de servrar grafikkortet ska sitta i. Sky 900 använder sig av ett PCI Express 3.0 x16 gränssnitt och utrustas med 6 gigabyte GDDR5-minne som arbetar i 6 000 megahertz.
Radeon Sky 900 är tänkt att användas för de tjänster där man vill strömma de tyngsta speltitlarna på marknaden och behöver maximal beräkningskraft. Men företaget har även tagit fram två nedskalade modeller för de molnservrar som inte driver fullt så grafiskt krävande titlar. Radeon Sky 700 och Sky 500 som får 1 792 resp. 1 280 streamprocessorer, samt 6 gigabyte resp. 4 gigabyte grafikminne.
Lägre latenser än i Xbox 360
För att driva sin nya molnsatsning har AMD slagit sig samman med flera andra företag för att skapa mjukvarulösningar som driver den nya satsningen. Bland annat bjöd man upp CiiNow på scenen som berättade om satsningen på att minimera problemen med latenser och fördröjningar inom streamingtjänsterna.
Något som länge varit den kanske största flaskhalsen men som man nu menar att det finns lösningar på. CiiNow menade att deras lösningar redan gav 17 procent lägre latenser än en stationärt kopplad Xbox 360, eller för den delen 48 procent lägre latenser än den lösning “konkurrenten” Nvidia använder sig av.
När AMD sjösätter sina första Radeon Sky-servrar och satsningen börjar på allvar är ännu oklart.