Crytek är kända för sina grafiskt imponerande speltitlar med inte minst Crysis-triologin i bagaget. Grafik är som bekant inte det enda som spelar roll i ett datorspel, men enligt Cryteks vd Cevat Yerli är det extremt viktig aspekt som han menar kan ta 60 procent av utvecklingstiden.
Crysis 3 är en av de absolut tyngsta speltitlarna på marknaden idag och detta är ingen överraskning på något sätt. Spelutvecklaren Crytek har sedan lanseringen av Crysis varit stolta över sina grafiskt vackra men mycket krävande speltitlar. Uttrycket “but can it play Crysis?” har blivit en kultklassiker och när Cryteks vd Cevat Yerli intervjuvades av x360magazine var han tydlig med hur mycket tid och resurser som faktiskt läggs på den grafiska kvaliten i spel.
“The better the graphics, the better the physics, the better the sound design, the better the technical assets and production values are – paired with the art direction, making things look spectacular and stylistic is 60 per cent of the game.” säger Cevat Yerli i intervjun.
Crytek-bossen menar att grafik alltid varit en drivande faktor för spelupplevelse och pekar just på den popularitet Crysis-serien fått genom åren. I Crysis 3 har Crytek lagt extra energi på att vidareutveckla fysikeffekter som vegitation och vindar, något som också ska förhöja inlevelsen.
“Graphics, whether it’s lighting or shadows, puts you in a different emotional context and drives the immersion. And immersion is effectively the number one thing we can use to help you buy into the world.” utvecklar Cevat Yerli i intervjun.
Hur ser ni på den grafiska kvaliten i spel, är snygg och verklighetstrogen grafik ett måste eller bara en bonus?
Gameplay = 100%
Jag har svårt med pixliga spel och ful design, men i övrigt spelar grafiken ingen större roll.
Jag är grafiknörd och tycker verkligen att grafik är en mycket viktig del i spel. Samtidigt är det såklart inte allt och det spelar i min mening stor roll vilket form av spel det handlar om. Tröttnar till synes aldrig på Age of empires trots att grafiken är ganska värdelös, även i nya HD-utgåvan. Samtidigt som jag verkligen vill ha max grafisk kvalitet i FPS-lir där man gärna vill just få maximal inlevelse.Med de spel Crytek fokuserar på tycker jag att väldigt stor tid och energi bör läggas på det grafiska, även om spelet såklart inte kommer någonstans ifall allt… Läs hela »
Det beror på vilken sorts spel. Är det spel som CoD eller liknande så vill jag ha exceptionell grafik, absolut inget “spara på krutet”. Men däremot t.ex Counterstrike ( inget efter 1.6 räknar jag till CS ) så ska det vara enkelt. Matta färger, tillräckligt med grafik för att saker ska renderas på bra sätt men framför allt ett flyt i spelet och inte tungt för grafikkortet. Jag ställde alltid ner grafiken lågt när jag spelade CS.
[quote name=”Tempel”]Gameplay = 100%[/quote]
Det är svårt att rent objektivt säga att han har fel, när de har byggt en stor del av sin framgång på just grafik.
Gamla klassiker som Diablo 2 + LOD och Jagged Alliance 2 är fortfarande mina absolut favoriter trots gammal grafik. I dessa spel så spelar inte grafiken nån som helst roll för mig, men jag har svårt att acceptera EGA (16 färger) grafik som väldigt gamla PC spelen hade. 16 färger såg bättre ut på Atari när den datorn fanns än på PC (nu gick jag visst tillbaka till stenåldern 😀 )
Om det är så viktigt kan man ju fråga sig hu Minecraft blev betydligt mer populärt än Crysis?
Back to basic, like Ultima 1 ?
[quote name=”Tidsdjuret”]Back to basic, like Ultima 1 ?[/quote]
Jag gillade verkligen Ultima I – III. Konstigt nog såg det bättre ut på Atari 8-bit än PC. Lyckades dock aldrig klara spelen.
Det är säkert den grafiska biten som tar tid. Det är mycket svårt att kombinera olika shaders så att de fungerar bra tillsammans. Vissa effekter är till och med nästan omöjliga att realisera. Svårast är inomhusmiljöer där belysningar och skuggor inte får läcka ut genom väggarna från ett rum till ett annat. Med dagens grafiksystem (OpenGL och Direct3D med tillhörande shaders) så tror jag att man har målat in sig i ett hörn. Någon form av raytracing eller liknande är nödvändigt i framtiden. Men grafikkortstillverkarna vill inte satsa på ny teknik utan vill fortsätta på den gamla vägen. Forskning och… Läs hela »
Själv tycker jag att många nya spel tappat känslan av 3D.Jag minns på den gamla goda tiden när man fick svindel om man råkade falla över en klippkant i nått spel. Den känslan fick jag redan på 90talet, o får det fortfarande med dessa gamla spel.Eller i flygsimulatorer när man fick “Stall” o började falla mot marken medans man gjorde allt för att räta upp flygplanet o klarade sej på håret från o krasha.Den biten jobbar man för lite på idag tycker jag. Fysikmotorerna kan däremot bidra väldigt mycket i spel tycker jag. Det är verkligen härlig känsla i videos… Läs hela »
[quote name=”mcnaldo”][quote name=”Tempel”]Gameplay = 100%[/quote]
Det är svårt att rent objektivt säga att han har fel, när de har byggt en stor del av sin framgång på just grafik.[/quote]
Klart han har fel men det innebär inte att det finns folk som bländade av yta utan substans… men så är det ju med allt, en del tycker tjejer skall ha ankläppar, plasttuttar, svanktatuering, dålig blondering och skor med porrplatå… varken dom som gillar det eller ser ut så brukar ha avgångsbetyg från gymnasiets teoretiska program om man säger så.
Visst är det ett måste, det var det som fick mig tillbaka till spelandet 😆
[quote name=”Tempel”][quote name=”mcnaldo”][quote name=”Tempel”]Gameplay = 100%[/quote] Det är svårt att rent objektivt säga att han har fel, när de har byggt en stor del av sin framgång på just grafik.[/quote] Klart han har fel men det innebär inte att det finns folk som bländade av yta utan substans… men så är det ju med allt, en del tycker tjejer skall ha ankläppar, plasttuttar, svanktatuering, dålig blondering och skor med porrplatå… varken dom som gillar det eller ser ut så brukar ha avgångsbetyg från gymnasiets teoretiska program om man säger så.[/quote] Tills dom märker att det var en transvestit dom gav… Läs hela »
[quote name=”Tempel”]Gameplay = 100%[/quote] [quote name=”miloheke”]Om det är så viktigt kan man ju fråga sig hu Minecraft blev betydligt mer populärt än Crysis?[/quote] Minecraft är ett kreativt spel, vilket tilltalar mer personer än fps gör, minecraft har heller ingen story som crysis vilket är ytterligare en faktor som spelar in. Att jämföra spel i sådana skilda genrer blir skevt. Du borde jämföra med andra fps för att få en mer verklig bild om hur viktigt ett spels gameplay är. Men som sagt så finns det väldigt många faktorer du måste tänka på innan du kan uttala dig om detta för… Läs hela »
1/3 Gameplay
1/3 Grafik
1/3 Estetik
= 1
De som tror att 100% gameplay är allt har inte fattat vad grafik är för något.
De som tror att 100% grafik är allt har inte fattat vad estetik är för något.
De som inte vet vad estetik är för något är orsaken till att diskussioner som de här aldrig får ett slut.