Intel Iris kan bli dödsstöten för AMD och Nvidias mobila budgetgrafik

4
inteliris_717

Intels nya Haswell-grafikkretsar med Iris graphics i täten kommer i början på juni rulla ut på den mobila marknaden och av Intels produktpresentationer att döma betyder det döden för flera av konkurrenternas mobila grafikkretsar. Instegskretsar som Geforce GT640 och Radeon HD 6670 hänger löst.

Att Intel nu beslutar sig för att introducera ett nytt varumärke, separat för sina kraftfullare integrerade grafiklösningar är ett tydligt tecken på processorjättens ambitioner. Nu dyker det så upp läckta produktpresentationer som tar detta till sin spets då Intel inte bara visar de nya kretsarnas relativa prestandaökning mot tidigare Intel-generationer. Man drar även in flera av konkurrenternas grafikkretsar i smeten.

Intel Iris Pro 5200 lika kraftfull som Geforce GT 640M

Enligt produktplanen som publicerats på VR-Zone menar Intel att deras kraftfullaste Iris-lösningar ska vara kapabla att konkurrera med fler av AMD och Nvidias dedikerade mobila grafikkretsar. Intel Iris Pro graphics 5200, även känd under utvecklingsnamnet GT3e, pekas ut som en direkt konkurrent till Nvidias Geforce GT640M, en instegsgrafikkrets som används flitigt av datortillverkare som ett kraftfullare komplement till Ivy Bridge-arkitekturens HD Graphics 4000 grafik.

inteliris_gt640

Med Haswell känner sig Intel redo att ta upp kampen med GT640M och liknande grafikkretsar vilket skulle kunna betyda att många datortillverkare helt enkelt slopar en dedikerad mobil GPU i sina mer prisvärda lösningar. Förutom de flesta PC-tillverkare värda namnetär även Apple en av de många tillverkare som idag använder bland annat just Geforce GT 640M och den något kraftfullare Geforce GT 650M i flera av sina datormodeller.

Lägre kostnader och bättre energieffektivitet

Kan Intel hålla en liknande prestandanivå som AMD och Nvidias dedikerade instegskretsar erbjuder skulle det ge processortillverkaren stora möjligheter att utöka sina inkomster. Även om den kraftfullare Iris-kretsarna innebär en ökad tillverkningskostnad, särskilt Iris Pro med sin L4-cache, kommer det bli en både energisnålare och billigare lösning för datortillverkare som tidigare köpt en separat processor och separat GPU.

Prestandapotential och verklig spelprestanda

Intel har samtidigt fortfarande en hel del att bevisa. Som vi sett i tidigare prestandatester är det ofta väldigt stor skillnad mellan dagens HD Graphics 4000-grafik och Nvidias instegslösningar. Om vi jämför prestandan i Borderlands mellan en Geforce GT 635M GPU och Intel HD Graphics 4000 ser vi att en fördubbling i grafikprestanda, vilket är det Intel utlovar i detta segment, inte skulle räcka för att täppa igen luckan till Nvidias instegskrets.

Intel Iris graphics kommer troligtvis med hög prestandapotential och innebär oavsett en stor förändring på grafikmarknaden. AMD och Nvidia kommer få höja ribban för sina dedikerade mobila GPU-lösningar och Intel kommer kunna öka sina intäkter genom att leverera grafikprestanda som räcker även för kraftfullare maskiner.

Samtidigt kommer det att krävas ett gediget arbete med drivrutiner och fortsatta samarbete med spelutvecklare för att få ut all potential ur Intels nya GPU-arkitektur. Vi skulle tro att exempelvis Nvidia Geforce GT 640M kommer kunna stå sig ganska väl mot Intel Iris Pro 5200 i de flesta tester och troligtvis vara den generellt bättre grafikkretsen för spel. Men bara det faktum att Intel framöver komma kunna nämnas i samma mening som förhållandevis potentiella GPU-kretsar från AMD och Nvidia är en utveckling man knappast kunde föreställa sig för några år sedan.

Intels kraftfullaste grafikkrets Iris Pro graphics 5200 kommer att återfinnas endast i de kraftfullaste mobila processorkretsarna där vi av företagets egna presentationer kan härleda kretsen till bland annat Intel Core i7-4950HQ. Men grafikkretsen ska även bakas in i tre olika desktopprocessorer i Intels R-serie. Intel Core i7-4770R, Core i5-4670R samt Core i5-4570R som alla tre kommer att lanseras med ett TDP-värde på 65 watt och endast säljas direkt fastlödd på moderkort för allt-i-ett-datorer och liknande system.

Inom en snar framtid kommer vi alltså troligtvis köpa regelrätta speldatorer baserade endast på integrerade grafiklösningar. Det finns givetvis fortfarande en marknad för dedikerade GPU-kretsar och kommer så finnas under lång tid framöver. Men Intels satsning på spel och grafikmarknaden blir allt mer seriös för varje processorgeneration.


Relaterade artiklar:

Subscribe
Notifiera vid
4 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Marquzz
11 Årtal sedan

Tycker detta är goda nyheter för den som vill ha en smidig laptop som också går att spela på lite då och då. Förut så var man ju tvungen att köpa en laptop med AMD/Nvida grafik, men oftast blev de lite större och drog mer ström. Nu kommer man kunna få en riktigt kompetent ultrabook 🙂

mcnaldo
11 Årtal sedan

Om Intel själva hävdar att deras inbyggda kretsar kommer att prestera bättre än AMD:s och Nvidias dedikerade får man ju lite på dem…

Annars finns det redan idag processorer med inbyggd grafik som klarar av att driva Borderlands. Dock inte tillverkade av Intel.

11 Årtal sedan

Även om det är 100% bättre, spelar det någon större roll?
De som inte spelar på datorn märker ingen skillnad och för de som spelar är det fortfarande dåligt, om än lite mindre dåligt.
Och att jämföra mot 640m som är ett år (?) gammalt, mot något som kommer nästa år?