Även om titeln har ett par år på nacken så fortsätter Valve putsa och vidareutveckla sin kronjuvel från 2004. I en betaversion av en kommande uppdatering har Valves utvecklare lagt in officiellt stöd för VR-glasögonen Oculus Rift i förstapersonsskjutaren Half-Life 2.
Valve har sedan tidigare visat stort intresse för Oculus Rift och andra nya tekniker för att förändra hur spelaren interagerar med ett spel med ökad inlevelse. VR-glasögonen finns redan implementerade i multiplayertiteln Team Fortress 2, ett arbete som är fortlöpande.
Vissa längtar efter en singleplayertitel med samma teknik, och Valves svar kommer i form av en betauppdatering till Half-Life 2, ett av modern tids mest inflytelserika PC-spel, som förde med sig Valves Source-motor som används i närmast samtliga av företagets speltitlar idag. Uppdateringen utannonserades på Oculus Rifts utvecklarforum, tillsammans med instruktioner för hur man aktiverar funktionen.
“This port is a bit more raw than TF2 was when it shipped, so we would appreciate hearing about any bugs you find. Just like in TF2 this mode is experimental, so we really want to hear what you think.”
Då det är en ny teknik som är nyligen implementerar tillkommer en del barnsjukdomar, och många buggar kommer behöva täppas till innan alla problemfritt kommer kunna fylla sitt synfält med zombies och kofötter. Bland annat finns det i nuläget en hel del problem med zoomeffekter och suddigt UI.
För de som redan innehar ett testexemplar av Oculus Rift kan funktionen redan aktiveras genom instruktionerna från Valves utvecklare, och stödet bör finnas med även i en skarp uppdatering “inom några veckor”.
Källa och instruktioner: Oculus Rift Developer Forum