Xbox One kan inte erbjuda lika hög beräkningskraft som konkurrerande spelkonsolen Playstation 4 men enligt Microsoft finns det ändå mer kapacitet att hämta i Xbox. 300 000 molnservrar ska tredubbla resurserna för varje lokal konsol, siffror indiutvecklaren Jonathan Blow sågar.
Microsoft berättade under sitt tillkännagivande av Xbox One att spelkonsolen inte bara förlitar sig på egen beräkningskraft utan att mjukvarujätten kommer sitta med en arsenal av 300 000 molnservrar redo att bistå med beräkningskraft.
Exakt hur och vad denna uppsättning av servrar kan göra för att krympa avståndet till Playstation 4 prestandamässigt är lite oklart men Microsoft har nu berättat lite mer om den kapacitet deras molnservrar erbjuder. Enligt Jeff Henshaw, gruppchef på Xbox Incubation & Prototyping, ska molnservrarna erbjuda lika mycket kapacitet som tre ensamma fysiska konsoler kan erbjuda – för varje konsol användare.
“We’re provisioning for developers for every physical Xbox One we build, we’re provisioning the CPU and storage equivalent of three Xbox Ones on the cloud. We’re doing that flat out so that any game developer can assume that there’s roughly three times the resources immediately available to their game, so they can build bigger, persistent levels that are more inclusive for players. They can do that out of the gate.” säger Jeff Henshaw.
Samtidigt som Microsoft pratar stort och mycket om sina nya molnservrar och dess beräkningskraft har man stött på hård kritik, bland annat från indiespelutvecklaren Jonathan Blow som mer eller mindre pekar ut Microsoft som lögnare på Twitter.
Also, someone please ask if these fabled 300,000 servers are real hardware, or just the total size of Windows Azure (which then implies XBL would only ever get a portion of that).
— Jonathan Blow (@Jonathan_Blow) May 25, 2013
XBL would only ever get a portion of that).
— Jonathan Blow (@Jonathan_Blow) May 25, 2013
Kortfattat menar Jonathan Blow att även om det helt klart är fysiskt möjligt för Microsoft att rigga 300 000 servrar för Xbox Live och extra prestanda för sin spelkonsolplattform känns det minst sagt ologiskt rent ekonomiskt. Jonathan Blow menar att det troligtvis handlar om virtuella servrar och inte 300 000 fysiska servrar som Microsoft hävdar. Samtidigt ifrågasätter han hur Microsoft ska kunna driva sin molnserverpark utan att ta ut extra avgifter på spel eller tjänster som Xbox Live.
Hur Microsofts serverpark för Xbox One verkligen ser ut råder det alltså delade meningar kring, vi hoppas däremot att företagets uttalande om extra beräkningskraft stämmer och att spelutvecklare kan ta del av den på ett vettigt sätt. Det talas bland annat om fysikeffekter, ljussättning och andra element i spel som inte alltid kräver omedelbar respons och på så sätt inte påverkas av eventuella latenser över nätet.
Om det erbjuds möjligheten för privatpersoner att själv bygga egna “moln” genom att handla in och koppla ihop flera X-Bone enheter så har vi helt klart en affärsidé. Om man använder ett hyggligt gränssnitt ihopkopplingen så blir dessutom latensproblemen inte så stora.
Ptja när Tyskland och sen Australien börjar fundera på om det ens är lagligt med en kamera som spelar in ens vardagsrum kanske MS borde fundera mer på hur de ska lobba för Xbox i dessa länder än skryta om sitt moln. 😉
lite mer verklighetsbaserad analys av teh cloud
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-in-theory-can-xbox-one-cloud-transform-gaming
och ja MS PR ljuger