Samsung överklockar Galaxy S 4 vid prestandatester

0
benchmark

Samsung har under flera år haft några av de kraftfullaste smartphone-modellerna på marknaden men det betyder inte att den koreanska jätten lämnar något åt slumpen. Nu avslöjas att flaggskeppet Galaxy S 4 kommer med programspecifika optimeringar för att ge maximala prestandaresultat.

Det var på forumet Beyond3D som de första rapporterna dök upp kring varierande klockfrekvenser i Samsungs nya smartphoneflaggskepp Galaxy S 4. Specifikt den internationella modellen av Galaxy S 4 med Samsungs egen Exynos 5 Octa-processor där användare upptäckte att både grafikdelen och processorkärnorna arbetade annorlunda i prestandatester än vanliga program.

På Anandtech beslutade man sig för att undersöka saken närmare och kom fram till att Samsung mycket riktigt skräddarsytt mjukvaran i sin telefon för att ge optimal prestanda i specifika benchmarks under Android. Bland de tester som bekräftats påverkas av optimeringarna är AnTuTu, Linpack, Benchmark Pi och Quadrant. Men även Grafiktestet GLBenchmark 2.5.1. Den uppdaterade versionen av GLBenchmark, GFXBench 2.7.0, påverkas däremot inte av några optimeringar.

Optimeringarna som Samsungs ingenjörer implementerat i Galaxy S 4 är lite olika beroende på vilket test som körs. Men att de är medvetna råder det knappast något tvivel om då man i operativsystemets källkod bland annat hittar strängen “BenchmarkBooster”.

Högre grafikfrekvens än i vanliga spel

Även om Samsung aldrig spikat några officiella klockfrekvenser för Exynos 5 Octas grafikdel i Galaxy S 4 kan man konstatera att klockfrekvensen aldrig går över 480 megahertz i vanliga spel och applikationer. Vilket rapporteras av Samsungs egen mjukvara i telefonen.

Väljer man att starta grafiktestet GLBenchmark 2.5.1 eller AnTuTu benchmark ökar dock grafikdelens klockfrekvens till 532 megahertz, en frekvens den alltså aldrig kommer arbeta vid under vanlig användning eller vid spelande. Något som ger en prestandaökning på runt 11 procent och mycket väl kan ge Galaxy S 4 överhanden i specifika testprogram jämfört med andra telefoner.

SGS4-9415

Processorkärnorna alltid redo i prestandatester

Efter vidare undersökningar visar det sig att även processorprestandan optimeras för vissa tester. Samsungs Exynos-processor växlar direkt över till de kraftfullare Cortex-A15-kärnorna samt en högre basfrekvens för att ge omedelbar respons när testet eventuellt startar, ett beteende man återigen inte ser i vanliga applikationer där detta skulle vara högst ineffektivt sett till strömförbrukning. Detta är ett beteende som även går att se på Snapdragon 600-modellen av Galaxy S 4 där programmen automatiskt drar igång alla CPU-kärnorna till maximal frekvens när testapplikationen startas. Samsung låser däremot inte upp några högre klockfrekvensprofiler för CPU-kärnorna, det är endast för grafikdelen detta sker.

cpuspeedI GLBenchmar 2.5.1 slår GS4 över till Cortex-A15 kärnorna med högre basfrekvens, i nya GFXBench 2.7 är det de betydligt lägre klockade Cortex-A7-kärnorna som är aktiva tills prestandamätningen verkligen startas.

Det kommer kommer knappast som någon större överraskning att Samsung, men möjligtvis även andra tillverkare, optimerar mjukvaran i sina telefoner för att ge bästa möjliga prestandaresultat. Tyvärr gör det dock både vårt arbete och konsumenters produktval svårare. Vi har aldrig förlitat oss enbart på syntetiska prestandatester i våra smartphone-tester, själva användarupplevelsen är trots allt det viktigaste.

Samtidigt finns det många som jämför telefoner just efter deras prestandaresultat. Något som i fallet med mjukvaruspecifika optimeringar kan ge en skev bild av telefonens verkliga prestanda. Ett problem vi sett många år på PC-marknaden där både fuskliknande grafikoptimeringar och ojämna renderingstider gett annorlunda användarupplevelser än vad prestandatester visar.

Hur smartphonetillverkarna reagerar på de nya upptäckter som gjorts kring Samsungs optimeringar i Galaxy S 4 återstår att se men vi får lyfta ett varnings finger till dem som lägger för stor vikt vid syntetiska prestandatester.

Källa: Anandtech och Beyond3D


Relaterade artiklar:

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments