Det skidglasögonliknande datortillbehöret Oculus Rift kopplas idag till en dator för att skapa en virtuell verklighet för spelare. I framtiden tror John Carmack att Oculus Rift klarar detta helt själv och att man inom en inte allt för avlägens framtid får se detta i 4K-upplösning.

John Carmack klev tidigare i somras in som teknisk chef på företaget Oculus Rift och är en viktig kugge i utvecklandet av VR-glasögonen från tillverkaren. Projektet är fortfarande i utvecklingsstadie och för närvarande jobbar företaget på att fastställa nästa generations utvecklingsmodell. Bland nyheterna kommer vi att se förbättrad teknik för att följa spelarens huvudrörelser och på så sätt ge en bättre och mer verklighetstrogen spelupplevelse. Även högre upplösning på glasögonens skärmar och uppdateringsfrekvensen kommer att förbättras.

Ultrahd-upplösning i virtual reality glasögon

I en intervju med Engadget berättar John Carmack att utvecklingstakten på den mobila marknaden går i rasande fart. Sett ur Oculus Rifts synvinkel betyder detta oundvikligen flera tekniska förbättringar där Carmack mer specifikt talade om extremt högupplösta LCD-skärmar i glasögonen. Inom en ganska snar framtid menar Carmack att vi kommer få se 4K, officiellt ultrahd, upplösning i virtual reality-glasögon. Något som faktiskt inte ger “retina”-pixeltäthet på så nära avstånd men bör ge en helt annan skärpa än de förhållandevis lågupplösta paneler som används i första generationens utvecklingsmodell av Oculus Rift.

Oculus Rift kommer bli sin egen spelkonsol

Något som John Carmack också ser som högst troligt är att Oculus Rift i framtiden blir sin egen spelkonsol. I ett första steg skulle det troligtvis betyda att man bakar in en kretsuppsättning likt de vi hittar i dagens smartphones och som driver ett mobilt operativsystem med sina egna spel. Android står här högst upp på listan och skulle förvandla Oculus Rift till en mobil spelkonsol i sig. Glasögonen skulle däremot fortfarande gå att koppla till en dator för att lira kraftfullare speltitlar, men i framtiden kommer även de mobila kretsarna vara kraftfulla nog för att även denna koppling skulle hänga löst.

Tyvärr kunde Carmack inte säga något mer om när vi kommer att få se en konsumentversion av Oculus Rift på marknaden. Det är inte heller helt spikat hur en framtida konsumentlansering skulle se ut, om man rullar ut beställningar direkt till konsumenter eller genom återförsäljare.



 

Relaterade nyheter:

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments