Tredje kvartalets försäljningsstatistik för surfplattor visar stora framsteg för Android

1
Surfplattor

Analysfirman IDC har nu publicerat sin statistik över försäljning av surfplattor för årets tredje kvartal, där vi kan se ganska markanta skillnader från förra året. Bland annat har Lenovo ökat antalet sålda enheter med över 420 procent och Samsung har norpat en marknadsandel på över 20 procent.

I IDCs rapport står det ganska klart att Android var den stora vinnaren förra kvartalet, inte minst i samband med de större produktsläpp från flera parter som skett över sommaren. De olika tillverkarna som implementerar operativsystemet såg blandade siffror individuellt, men samtliga har ökat sin försäljnng från motsvarande period förra året.

Lenovo växer så det knakar

idc_sales

Exempelvis hos Asus så har försäljningen gått upp från 2,3 miljoner enheter till 3,5 miljoner enheter från 2012, en ökning på 53,9 procent. Marknadsandelen har i sin tur ökat från 6,6 procent till 7,4 procent. Ännu bättre har det gått för Samsung, som mer än dubblerat sina leveranser från 4,3 miljoner till 9,7 miljoner enheter – en total ökning på 123 procent. Den ökningen har även hjälpt Samsung klättra upp till en marknadsandel på 20,4 procent, en siffra som var 12,4 procent under motsvarande perio förra året.

Desto större vinnare är både Acer och Lenovo. Förstnämnda har sett en ökning på inte mindre än 346,3 procent, från omkring 300 tusen enheter till 1,2 miljoner. Lenovo tar dock kronan med en ökning från år till år på 420,7 procent, där förra årets försäljning var 0,4 miljoner och årets siffra landade på 2,3 miljoner med en marknadsandel på 4,8 procent.

Apple ökar försäljningen – men inte lika snabbt

Apple ligger kvar på förstaplatsen i marknadsandel med 29,6 procent. Det är en minskning på närmare 10,6 procentenheter från motsvarande period förra året, någonting som bland dels kan bero på ökad efterfrågan på Android-motsvarigheter och dels på att Apple skiftade sin produktcykel för Ipad under förra året. Försäljningen i helhet har ökat, men med endast 0,6 procent från förra året, från 14,0 miljoner enheter till 14,1 miljoner.

Även Microsoft, Amazon och andra mindre aktörer bidrar till statistiken, men med så pass små individuella marknadsandelar att de räknas in i gruppen “other”, som totalt fallit i marknadsandel från 38,8 till 35,3 procent, men ökat i sålda enheter från 13,5 miljoner till 16,8 miljoner.

Det är imponerande siffror för exempelvis Acer och Lenovo, som båda arbetar sig in allt mer på marknaden för surfplattor och att Samsung nu hittat upp över 20 procent marknadsandel är även det en viktig milstolpe. Nu inväntar vi med spänning statistiken över det fjärde kvartalet, som bör präglas hårt av julhandeln och publiceras av IDC i januari nästa år.

Källa: IDC via Engadget


Relaterade nyheter

Subscribe
Notifiera vid
1 Comment
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
spejr
spejr
11 Årtal sedan

Bättre om de satsar på att göra genomtänkta produkter istället stressa mellan kvartalen. Det är väl därför Dell köpte upp sig själva igen.