Det är ingen hemlighet att Valve har visat både stöd och intresse för virtuell verklighet tidigare. Valves spel med den egenutvecklade Source-motorn är en populär plattform för att testa det välkända VR-headsetet Oculus Rift, men nu meddelar en utvecklare på företaget att Valve har en egen prototyp i görningen.
Efter att ha expanderat något enormt under de senaste åren med hjälp av sin Steam-plattform tycks Valve verkligen vara på krigsstigen och utforska nya områden. Det kanske tydligaste exemplet på det är utannonseringen av referensdesignen för en spelkonsolsdator för TV-bänken, Steam Machines, tillsammans med det egna linuxbaserade operativsystemet Steam OS och en egen handkontroll med två stora haptiska pekplattor och en pekskärm.
Virtuell verklighet – nästa stora steg?
Frågan är om virtuell verklighet, eller VR, kan vara ytterligare ett stort steg för Valve och en annan metod för företaget att ta initiativ och sticka ut ur mänden. Source-motorn har redan ett välbeprövat stöd för Oculus Rift, det populära Kickstarter-projekt som på allvar satt VR på kartan, men i och med den senaste vågen av hårdvara har många ställt sig frågan om Valve också arbetar på en egen lösning.
Två utvecklare på Valve tycks bekräfta att så är fallet i planeringen inför Valves utvecklarkonferens Developer Days. I planeringen finns sessioner inlagda med rubrikerna “What VR Could, Should, and Almost Certainly Will Be within Two Years, and Virtual Reality and Steam” respektive “Virtual Reality and Steam” vilket tycks rama in företagets intresse för VR-teknik och viljan att ha en egen satsning.
We’ve figured out what affordable Virtual Reality (VR) hardware will be capable of within a couple of years, and assembled a prototype which demonstrates that such VR hardware is capable of stunning experiences. This type of hardware is almost certainly going to appear in short order, and the time to starting developing for it is now. This talk will discuss what the hardware is like, and the kinds of experiences it makes possible. A few attendees will be randomly selected to try out the prototype following the talk.
– Mike Abrash, Valve
Beskrivningarna för dessa sessioner beskriver bland annat att Valve har en egen prototyp i görningen för en kostnadseffektiv VR-lösning. Man meddelar även att utvalda deltagare kommer få testa tekniken på plats på Developer Days i januari. Den andra sessionen, “Virtual Reality and Steam” beskriver att Valve redan arbetar på att anpassa inte bara spel och spelmotorer, utan även själva butiks- och biblioteksgränssnitten till Steam för VR.
Come and hear what Valve is working on in Steam to support and promote Virtual Reality (VR) games. This includes a discussion of the Steam Overlay in VR, Steam store changes for VR, and our VR plan for Steamworks.
– Joe Ludwig
Dessutom meddelas det att Oculus Rift själva kommer hålla föredrag på Developer Days tillsammans med hårdvarurepresentanter från flera stora företag inom PC-branschen, däribland AMD, Intel och Nvidia. Konferensen går av stapeln den 15 januari och kan bli en väldigt intressant början på ett år av nya produkter från Valve.
Källa: Engadget