Försäljningen av diskreta grafikkort har gått upp under det tredje kvartalet i år, men skillnaden har inte varit jämn för de två konkurrenterna AMD och Nvidia. Medan Nvidia har gått upp till en marknadsandel på 64,5 procent så har AMD tappat lite fotfäste och landar på 35,5 procent.

En rapport från Jon Peddie Research har undersökt trenden för försäljningen av diskreta grafikkort för det tredje kvartalet 2013, där vi kan se en ökning från förra kvartalet på omkring 3,9 procent. Den ökningen kan bland annat bero på den större mängden nya speltitlar som lanseras under hösten och även ankomsten av nya grafikkortsmodeller eller prissänkningar av befintliga.

En väntad ökning – men mindre än väntat

Däremot har marknaden dragit sig tillbaka när vi ser på jämförelsen år mot år. Sedan samma kvartal 2012 har försäljningen minskat med inte mindre än 17 procent. Ökningen sedan förra kvartalet har även varit betydligt mindre än genomsnittet under de senaste tio åren på 12 procent.

En bidragande faktor till den överlag minskade försäljningen av diskreta kort kan vara både den ökade migreringen till mobila plattformar med integrerade grafikprocessorer, inte minst i de lägre prissegmenten. Dessutom har vi fått se ännu starkare inbyggda grafikprocessorer även i stationära processorer från AMD och Intel.

Nvidia på förstaplats

Nvidia har tjänat mest på den ökade försäljnigen från förra kvartalet och deras marknadsandel har fått ett lyft på 2,5 procent för en slutsiffra på 64,5 procent. Jämfört med samma kvartal förra året har marknadsandelen ökat med en halv procent. AMD har istället tappat lite fotfäste, med 35,5 procent av marknaden jämfört med 38 procent under andra kvartalet. Samma kvartal förra året hade AMD 35,7 procent av marknaden. De mindre aktörerna S3 och Matrox har sjunkit till en marknadsandel bortom den första decimalpunkten.

Med julhandeln på ingång i samband med nya grafikkort från både AMD och Nvidia kommer det bli intressant att se statistiken för det fjärde kvartalet längre fram, inte minst i och med AMDs satsning på Battlefield 4 och sin större nya uppsättning kort.

Via: Techpowerup


Relaterade nyheter

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments