1,5 miljarder pixlar varje sekund är vad de tre Geforce GTX Titan-grafikkorten på CES 2014 fick pumpa ut för att fylla de tre rejäla 4k-skärmarna med racingspelet Project Cars. Chefredaktören tog chansen att visa sina, eller bristen på, körkunskaper och tog en sväng i det extremt högupplösta speldemot.
Utvecklingen går framåt för både Project Cars och för ultrahd/4k-formatet. Senast vi såg en demo av bilspelet Project Cars var det hos TV-tillverkaren Panasonic som visade upp sin första 4k-tv med stöd för 60 hertz på IFA 2013. Under CES 2014 höjde Nvidia ribban ytterligare genom att utöka antalet Panasonic-apparater till totalt tre stycken och en tvättäkta 4k surround-konfiguration.
För att sätta det i perspektiv kan vi konstatera att den effektiva upplösningen landar på 11 520 x 2 160 pixlar, eller totalt 24,8 miljoner pixlar för varje bildruta. Med en uppdateringsfrekvens på 60 hertz är det motsvarande 1,5 miljarder pixlar som trycks ut varje sekund, en minst sagt tung uppgift även för tre stycken Geforce GTX Titan-grafikkort. Det kan jämföras med 0,124 miljarder pixlar per sekund för 1 920 x 1 080 pixlar vid samma uppdateringsfrekvens.
Trots den enorma upplösningen flöt spelet på fint i Nvidias monter och det gick knappast att klaga på skärpan eller den grafiska kvalitén. Det mest spännande med Nvidias demo var trots allt såg flera 4k-skärmar på CES som inte kommer kosta en förmögenhet, 4k surround blir snart en möjlig lösning även för de mindre förmögna spelfantasterna. Det krävs trots allt minst tre stycken grafikkort för runt 15 000 – 20 000 kronor om man vill få fart på sina spel i denna extrema upplösning.