Som utlovat har Microsoft presenterat tidiga detaljer kring sitt nya grafik-API Directx 12. Likt tidigare versioner så kommer det med stöd för nya effekter, men Microsoft har även tagit till sig av både kritik och konkurrens. Directx 12 är bakåtkompatibelt och kommer ge programmerare mer direkt tillgång till hårdvaran.

AMD rörde minst sagt om i grytan när de utannosnerade sitt grafik-API Mantle för att konkurrera med Directx för företagets egna grafikkort. Med Mantle ville AMD skala bort den gamla kod som tynger ner Directx, och ge ett API som tillåter större kontroll över hårdvaran och mindre beroende av CPU-kraft. Resultatet för konsumenten blir i slutändan ett effektivare spel, med fler bildrutor per sekund än Directx på samma hårdvara.

Många har därför velat se liknande förbättringar hos Windows-exklusiva Directx och dess hjärta Direct3D, som under många år varit en av hörnstenarna som gjort Windows till den primära plattformen för PC-spel. Dessutom har Microsoft tidigare fått kritik för kraven på ny hårdvara för varje ny Directx-version, då både Directx 10 och 11 krävde en ny generation grafikkort från tillverkarna.

comparison

Nu har Microsoft utannonserat nästa version, Directx 12, på Game Developer Conference i San Francisco, där de tycks ha tagit till sig mycket av kritiken. Enligt Microsoft ska nya Directx 12 låta programmerare ta sig närmare kislet på grafikkorten, för att dels enklare kunna dra nytta av all renderingskraft och dels för att ge mer prestanda åt spelaren. Directx 12 ska kunna utnyttja mer av grafikkretsarna, och bli mindre beroende av CPU-prestandan.

Samtidigt meddelar Microsoft att merparten av de datorer som säljs redan idag kommer ha stöd för Directx 12, och att tillverkarna därmed inte kommer behöva släppa en ny generation av grafikkort för att ge stöd för tekniken. Det antyder att Directx 12 är bakåtkompatibelt med Directx 11.

Uppdatering: Grundfunktionaliteten i Directx 12 är kompatibel med dagens grafikkretsar men det kommer finnas nya funktioner där det krävs nya GPU-arkitekturer från både AMD och Nvidia för att nyttjas till fullo.

Nvidia säger sig ha arbetat med Microsoft i utvecklingen av Directx 12 under de senaste fyra åren, vilket ska vara anledningen till att de inte själva tagit fram en lösning för att konkurrera med AMD Mantle. Företaget har också meddelat att alla grafikkretsar ur Fermi-, Kepler- och Maxwell-familjerna kommer ha stöd för Directx 12.

Spel som drar nytta av Directx 12 och nya Direct3D förväntas dyka upp under andra halvan av nästa år. Mer information om Nvidias satsning på Directx 12 finns i ett blogginlägg här.

Källa: Nvidia, The Register


Relaterade artiklar

Subscribe
Notifiera vid
4 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
S0urcerr0R
10 Årtal sedan

Woaw! Alltså ett försök med hårdkontring mot Mantle. Iom detta så kanske Mantle går samma öde till mötes som PhysX. Mantle/DirectX12 ger inte bara bättre prestanda utan kan lika gärna användas för att ge bättre batteritid på bärbara gaming datorer.

Nu vet jag inte om MS faktiskt jobbat på ett “hårdvaru-nära” DirectX12 i 4 år, eller om det bara är skitsnack. Om dom inte gjort det blir detta ett väldigt fult spel mot alla som väntat decenium på low level funktionalitet i DX.

Rebellion
10 Årtal sedan

Jag tror att det var precis det här som AMD ville skulle hända.
MS har länge sagt nej till denna funktionalitet för att främja sina konsoller som faktiskt redan har den här tekniken.
MS vill helt enkelt att vi skall köpa konsoller istället för att spela på PC då de har bättre kontroll med en stängd plattform och tjänar mer pengar på konsoller.

AMD tjänar däremot mer pengar på PC-hårdvara än de gör på konsollerna för marginalerna är mycket större på PC-komponenter än på konsoll-APU’erna.

adolf512
10 Årtal sedan

[quote name=”Rebellion”]Jag tror att det var precis det här som AMD ville skulle hända. MS har länge sagt nej till denna funktionalitet för att främja sina konsoller som faktiskt redan har den här tekniken. MS vill helt enkelt att vi skall köpa konsoller istället för att spela på PC då de har bättre kontroll med en stängd plattform och tjänar mer pengar på konsoller. AMD tjänar däremot mer pengar på PC-hårdvara än de gör på konsollerna för marginalerna är mycket större på PC-komponenter än på konsoll-APU’erna.[/quote]framförallt vill AMD gynna linux och med ex mantle så skulle linux kunna börja hota… Läs hela »

this
10 Årtal sedan

Även om AMD Mantle får konkurrens så är det först om tidigast ett år framåt då spel med stöd för DX12 kommer ut. Mantle finns tillgängligt redan nu och även spel som har stöd för det. Nvidias försvar att de satsar på DX12 istället kommer därför att bli en nackdel för dem ett tag framöver. Om jag skulle vara en inbiten BF spelare så skulle det inte råda några tvivel om vilken tillverkare av grafikkort jag skulle välja.