Vill man ha det hetaste och senaste från smartphonemarknaden får man betala för det. Är man lite kyligare kan man vänta tills priserna sjunkit och spara en slant. Vi har rett ut när den bästa tiden är för att köpa ny flaggskeppstelefon är och när du får ut mest av dina pengar. I vissa fall kan du spara 1 000 kronor på en månad.
Det är alltid roligt att skaffa en ny smartphone och kanske ännu roligare att ha den senaste modellen. Det är dock sällan ekonomiskt att köpa en smartphone när den lanseras. Köper man den vid lansering får man visserligen ha den före många andra. Är man villig att vänta lite kan man dock spara mycket pengar.
Vill man köpa en ny flaggskeppstelefon när den lanseras kan man vänta sig att få betala minst 6 000 kronor. Väntar man en månad efter lansering kan samma produkt kosta mindre än 5 000 kronor. Det är dock inte garanterat att priset sjunker på den modell du kollat ut. Historien säger oss att prisutveckling skiljer kraftigt mellan olika tillverkare. Vi har gått två år tillbaka för att kolla hur priserna för marknadens mest populära toppmodeller utvecklats genom tiden.
Prisnivå i procent vid sju olika tillfällen med rekommenderat pris som utgångspunkt.
Samsung
Samsung har en av branschens högsta priser men har också kraftigt fallande priser för sina flaggskepp. Samsung Galaxy S4 lanserades 2013 med ett rekommenderat pris på 6 000 kronor. En månad efter lansering kunde den köpas för 4 900 kronor och två månader efter lansering kostade den 4 500 kronor. Galaxy S5 hade en liknande utveckling. Jämför man Samsungs senaste flaggskepp med resterande tillverkare verkar den bästa tiden att köpa ett Samsung-flaggskepp vara en eller två månader efter lansering. Då har i alla fall tidigare modellers priser sjunkit mest av alla på hela marknaden.
Prisutveckling. Y-axel visar lägsta pris i svenska kronor. Andra punkten från vänster är rekommenderat pris.
LG
LGs flaggskepp har generellt sett relativt låga priser och kan därför anses vara prisvärda vid lansering. Ska man titta på företagets senaste två års prisutveckling ser det dock ut som om den bästa tiden att köpa en LG-smartphone är tre eller fyra månader efter lansering. Då har företagets produkter sjunkit mer än någon annan.
Sony
Prisutvecklingen på Sonys flaggskepp är varken låg eller hög i jämförelse med andra företag på marknaden. Under de första fyra månaderna på marknaden höll de två senaste flaggskeppen sig stabilt på ungefär samma nivå som konkurrenterna men efter fem månader på marknaden dyker priserna. Prisutvecklingen av Sonys två senaste flaggskepp visar att den bästa tiden att köpa en Sony-smartphone är fem eller sex månader efter lansering. Då ligger telefonerna på marknadens lägsta respektive näst lägsta nivå.
HTC
HTC har en av smartphonemarknadens dyrsate produkter och verkar vara den Android-tillverkare som håller sina priser högst efter lansering. Genomsnittet av företagets två senaste flaggskepp visar att HTC hänger med marknaden men att de har svårt att konkurrera med de andra Android-tillverkarna.
Apple
Apple står för den mest stabila prissättningen och de minst sjunkande priserna. Genomsnittet av företagets två senaste flaggskepp visar en sänkning av pris med 10 procent efter sex månader. Genomsnittet för marknaden efter sex månader är 27 procent. Det har med andra ord inte stor betydelse när man köper sin Iphone. Man tjänar inte mycket på att vänta mer än en månad eller två.
Sammanfattning
Statistiken som presenteras här kan inte säga något om framtiden. Den kan bara göra uppskattningar av tidigare prisutveckling. Det är inte säkert att kommande modeller genomgår samma prisutveckling men statistiken visar att det finns mycket pengar att spara om man väntar. Sex av tio modeller som ingår i undersökningen hade tappat en tredjedel av sitt rekommenderade pris efter sex månader på marknaden. För de flesta modeller betyder detta en prissänkning med 2 000 kronor. Flera modeller var 1 000 kronor billigare efter bara en månad på marknaden. Det kan med andra ord finnas en poäng i att vänta.
Hur vi räknade
Alla siffror kommer från Prisjakts arkiv av lägstapriser. Dessa arkiv är inte till 100 procent pålitliga och kan inkludera felaktiga prissättningar eller andra fel.
För att ta fram statistiken har vi först tagit reda på det ungefärliga lanseringsdatumet och det rekommenderade priset för tio av de två senaste årens flaggskeppsmodeller. Vi har därefter använt data från Prisjakt för att ta fram det lägsta priset för alla tio modeller vid nio olika tillfällen.
För att ta fram tillverkargenomsnitt har vi slagit samman priserna för de två modellerna från respektive tillverkare vid nio olika tillfällen och jämfört med det sammanslagna rekommenderade priset.
Genomsnittet för hela marknaden baseras på prissättningar för alla tio modeller, med det genomsnittliga rekommenderade priset som utgångspunkt.
Relaterade artiklar:
- Undersökning avslöjar hur Svenska smartphone-priser skenat de senaste 5 åren
- Samsung Galaxy S6 rivs ner i sina beståndsdelar – batteribyte blir en påkostad historia
- Vi granskar den rundade Samsung Galaxy S6 Edge
- Samsung Galaxy S6 – Första intrycken av Samsungs nya flaggskepp!
- Intervju med Richard Knight från Samsung om nya Galaxy S6 och Galaxy S6 Edge
- Fujitsu visar vattenkylning för mobilen och surfplattan
- Så uppgraderar du till Windows 10 – här är dina valmöjligheter
Mycket klok undersökning och ett bra initiativ!
Kul initiativ! Man ser ju tydligt att t.ex. LG har väldigt svårt att behålla kunders intresse för sina telefoner. De får uppmärksamhet när de är nya, men intresset svalnar snabbt och de förpassas till budgetpriser ganska fort. De brukar ju ofta vara attraktiva val halvvägs in i generationen.
Vore kul om ni kunde göra en liknande undersökning på hur en efterföljares släpp påverkar priset på en telefon från de olika märkena. 🙂
[quote]Kul initiativ! Man ser ju tydligt att t.ex. LG har väldigt svårt att behålla kunders intresse för sina telefoner. De får uppmärksamhet när de är nya, men intresset svalnar snabbt och de förpassas till budgetpriser ganska fort. De brukar ju ofta vara attraktiva val halvvägs in i generationen. Vore kul om ni kunde göra en liknande undersökning på hur en efterföljares släpp påverkar priset på en telefon från de olika märkena. :)[/quote] Visst LG minskar i pris fort, men telefonerna håller fortfarande en hög nivå. Man får mycket för pengarna helt enkelt. Troligtvis ville man sno marknadsandelar från Samsung, vilket… Läs hela »