Snart är det dags. Om bara ett par månader lanseras Windows 10 och därmed också Directx 12. Inför lanseringen har entusiaster testat tidiga versioner av tekniken för att se hur den påverkar grafikprestanda. Tidiga tester visar nu att även gammal hårdvara kan gynnas mycket av Directx 12 – med så mycket som 238 procent.
Microsofts nya operativsystem, Windows 10, lanseras snart med två stora nyheter för spelentusiaster: Directx 12 och Windows Display Driver Model 2.0. Tillsammans sägs de två teknikerna förbättra gamla och nya datorers grafikprestanda markant. En tidig version av Directx 12 finns redan i testversioner av Windows 10 och vi börjar nu se resultat från benchamrkingprogram dyka upp.
En användare på Reddit laddade nyligen upp en skärmdump som påstås visa ett testresultat från Futuremark:s 3DMark-mjukvara som körts på en dator driven av en Intel Core i7 2600K-processor och ett Nvidia GeForce GTX 670-kort. Datorns komponenter har alltså tre år på nacken men kan ändå dra stor nytta av nyheterna i Directx 12, enligt resultatet. Ska vi tro på vad vi ser så påverkas åtminstone antalet draw calls som kan genomföras med 3DMark:s syntetiska test kraftigt av Directx 12. Med Directx 11 nådde 3DMark som mest 2 532 181 draw calls. Med Directx 12 aktiverat ökade denna siffra till 8 562 158, en ökning med 238 procent.
Det syntetiska testet ger knappast en realistisk bild över hur grafikprestanda kommer att se ut i verkligheten men som det ser ut just nu så kan många spelentusiaster, även om de har en tre år gammal dator, se fram emot stora prestandaförbättringar tack vare Directx 12.
Källa: Reddit
Läs mer:
- Nvidia först ut med certifierade grafikkortsdrivrutiner för Windows 10 och Directx 12
- Directx 12 anammas rekordsnabbt – Så sammankopplas olika grafikkretsar med multiadapter
- Rejält ökad prestanda och höjd energiförbrukning när nya DirectX 12 testas i Windows 10
- Directx 12 kan göra det möjligt att koppla samman Geforce och Radeon-grafikkort
Tycker ni ska skruva ner förväntningarna som förmedlas i rubriken. Ni hänvisar till högre grafikprestanda, men det handlar ju som sagt om draw calls. Har tyvärr inget förslag, men ni kanske kan hitta en bättre synonym till prestanda.
MVh
Andreas
Draw calls hänger ihop med prestandan, eftersom DX11 just nu har en overhead som kraftigt minskar antalet draw calls som kan utföras. Vi kan med andra ord räkna med att ett GTX670 kan hantera upp emot 240% fler objekt eller ytor, ljus etc.
Kort sagt, du kan få ditt spel att visa betydligt fler saker på skärmen än tidigare, förutsatt att spelet har DX12.
Din FPS ökar inte pga av detta dock, om inte just draw calls varit flaskhalsen i spelet du spelar.
Ska man upp i 144fps så kommer dx12 förhoppningsvis göra en jävla skillnad, spelar man dock i 4k kommer skillnaden i de flesta fallen att vara minimal.
Wow!! Jag är djupt imponerad!
Detta är en underbar utveckling som tar bort mycket av känslan att nya Windows versioner bara bjuder på extra våningar till lutande tornet i pisa.
Ovanligt att persondatorer utvecklas i rätt riktning så detta är mycket positivt 🙂
Jag hoppas även äldre integrerade grafiklösningar kan nyttja detta, för isf så kommer man antagligen se mycket större förbättringar än så här som konsekvens av extra thermal headroom till grafik. Samt att CPU och iGPU måste dela på samma RAM, så all RAM-hogging från CPU’n som man kan slippa tack vare DX12 är guld värt.