Med Freesync och Gaming Evolved under bältet siktar AMD nu på att kontra Nvidias GameWorks med sin egen, öppna variant GPUOpen för spel, grafikberäkningar och Linux. Det nya initiativet är helt baserat på öppen källkod och kommer att ligga ute på Github början av 2016.
Utvecklarverktyg är det ingen brist på just nu i spel- och grafikmarknaden men med flera specialanpassade verktyg och många olika komponent- och konsolspecifika verktyg har en uppdelning inom utvecklingen för spel och grafik skett. I tiotal år har det varit omöjligt att utveckla spel till datorer och konsoler samtidigt, något som det på senare år har lagts ner mycket tid på att förbättra. Med Microsofts DirectX 12 har utvecklingen för konsol- och datorspel blivit betydligt enklare men nu vill AMD ge utvecklare total kontroll över grafikkretsen för att ta det till nästa steg.
GPUOpen ger direkt tillgång till grafikkretsen
Med AMDs GPUOpen får utvecklare direkt tillgång till grafikkretsen vilket öppnar upp för att spel i framtiden kan bättre utnyttja grafikkretsens potential. Med GPUOpen kommer också en uppsjö av effekter, program, mjukvarubibliotek och utvecklarverktyg som alla är baserade på öppen kollkod. AMD hoppas på att branschen tar till sig de här verktygen och arbeta gemensamt för att förbättra hur utvecklingen sker.
Problemet med låsta utvecklarverktyg
Nvidia har många tunga utvecklarverktyg under bältet, verktyg och fysikmotorer som ofta används av spelutvecklare. Problemet med en låst “black box”-utvecklarmiljö är att utvecklare inte har insyn i hur koden ser ut och fungerar. Detta kan skapa problem för alla andra aktörer i branschen i form av sämre kompatibilitet och som i det senaste fallet; att spel dras tillbaka för att det är alldeles för buggigt.
GPUOpen ger spelutvecklare och forskare total kontroll med öppen källkod
AMDs GPUOpen tillhandahåller flera grafikeffekter och utvecklarverktyg som är alla helt fria att använda och modifiera tack var AMD:s öppna källkodsmodell. AMD har valt att använda sig utav en väldigt generös öppen källkodsmodell, nämligen MIT:s licens som kort innebär att allt inom GPUOpen är fritt användbart utan några som helst restriktioner.
Likt spelutvecklarverktyg passar AMD även på och släpper samtidigt utvecklarverktyg för grafikberäkning. Även här faller verktygen under GPUOpen-modellen och är samtliga öppen källkodsbaserade och är fria att använda och modifiera.
AMD konsoliderar även till slut sina drivrutiner för Linux-baserade system till en enda öppen drivrutin, istället för två drivrutiner som tidigare. AMDGPU blir namnet på AMD:s Linux-satsning och kommer att integreras med Linux-kärnan vilket öppnar upp för bättre stöd för AMD grafikkort i Linux baserade system.
AMD satsar stort på öppen källkod och introducerar med GPUOpen många trevliga verktyg för utvecklare, forskare och utökar samtidigt sitt stöd för Linux, allt på ett svep. Likt AMD:s Freesync initiativ hoppas vi på att branschen väljer öppen källkod över låsta, men kanske lättare, modeller.
Läs även: AMD bekräftar nya CPU-arkitekturen “Zen” för prestandadatorer under 2016
Detta kommer ha stora konsekvenser.
För de som inte förstår varför, eller är intresserade. Rekommenderad läsning angående nuläget mellan Nvidia/AMD:
http://blog.mecheye.net/2015/12/why-im-excited-for-vulkan/
Jag är högst intresserad och hoppas verkligen att det kommer att att slå igenom men att anta att det kommer att få “stora konsekvenser” är på tok för tidigt. Kanske kanske inte tiden får se..