Fable Legends var en av de första titlarna att presentera stöd Directx 12 och nu förklarar utvecklarna Lionhead tydligare vad tekniken faktiskt betyder för utvecklare och spelare. Enligt Lionhead ska Directx 12 sparka upp nya dörrar när det kommer till både häftigare grafikeffekter men inte minst rejält ökad prestanda.

Det är i en intervju med BidnessETC som Stuart Whyte, Lionheads studiochef, svarar på frågan varför spelutvecklaren valde att hoppa på Directx 12-tåget så pass tidigt. Whyte förklarar att Directx 12 inte bara gör det möjligt för spelutvecklare att maximera den estetiska och grafiska känslan i sina spel, det levereras också med massiva prestandaökningar jämfört med Directx 11.

Läs även: Fable Legends blir prestandatestat med Directx 12 – Nvidia åter på tronen

Enligt Whyte ska Lionhead sett prestandaförbättringar på upp till 40 procent genom att byta från Directx 11 till Directx 12 i Epics grafikmotor Unreal Engine 4. Extra prestanda som kan leverera bättre spelupplevelse på mindre kapabla datorer eller växlas in mot mer avancerade grafikeffekter och förhöjd spelinlevelse. Directx 12 ger också störst effekt på PC-plattformen där utvecklare nu har bättre möjligheter än någonsin att koda sina spel tätt mot datorernas komponenter. Tidiga prestandatester i testversioner av Fable Legends har bland annat visat att spelets grafikmotor levererar god prestanda även med färre antal CPU-kärnor då CPU-resurser hanteras effektivare under Directx 12.

Fable Legends kommer att lanseras för PC och Xbox One senare under 2016.

Källa: BidnessETC

Lägsta pris på Prisjakt.nu

Subscribe
Notifiera vid
1 Comment
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Marquzz
8 Årtal sedan

Inga Expressen-rubriker tack.

Dels är Lionhead ägda av Microsoft så självklart vill de marknadsföra dx12 så hårt det bara går, dels citerat från källan:

“up to 40% faster performance on some operations on DX12 as compared to DX11.”

Lägg märke till “on some operations”. Det vill säga så kan man se prestandaförbättringar mellan 0 och 40 % (men aldrig över 40) på några instruktioner. Hur mycket dessa instruktioner påverkar FPS eller om det gör spelet snyggare med samma FPS, det återstår att se.

Detta ska alltså inte förväxlas med rena FPS som denna artikel antyder.