Microsoft har till många spelares förtjusning avslöjat planer på att slå ner alla murar mellan sin spelplattform Xbox och deras Windows-datorer. Alla spelare ska behandlas lika och alla spel ska finnas tillgängliga för alla plattformar. För att nå detta nobla mål kommer Microsoft samtidigt orsaka stora problem för PC-spelare menar nu Epic Games grundare Tim Sweeney.
Microsofts Universal Windows Platform-initiativ kan låta som den heliga graal för PC och Xbox-spelare i världen. Med en gemensam mjukvaruplattform ska spelare kunna njuta av sina speltitlar obehindrat på både spelkonsolen Xbox One och sin Windows 10-dator där hemma.
I vanlig ordning finns det alltid en hake när något nästan låter för bra för att vara sant och så även med Microsofts UWP-initiativ.
Tim Sweeney, grundare till välkända spelutvecklarhuset Epic Games som bland annat utvecklat Gears of War, kallar Microsofts satsning ett försökt till att monopolisera spelmarknaden och att mjukvarujätten måste stoppas.
Restriktioner för spelare och utvecklare
Problemet med Microsofts ekosystem är enligt Sweeney att utvecklare tvingas acceptera hårda förhållningskrav för att få bli del i plattformen och ta del av dess fulla funktionalitet. Inga större konstigheter om det inte vore för att Windows Store visat sig inte bara erbjuda exklusiva funktioner utan även en hel del restriktioner för både utvecklare och spelare.
Sweeney jämför Microsofts satsning på UWP-plattform med företagets tidigare anklagelser om företagsmonopol med webbläsaren Internet Explorer.
In my view, this is the most aggressive move Microsoft has ever made. While the company has been convicted of violating antitrust law in the past, its wrongful actions were limited to fights with specific competitors and contracts with certain PC manufacturers.
This isn’t like that. Here, Microsoft is moving against the entire PC industry – including consumers (and gamers in particular), software developers such as Epic Games, publishers like EA and Activision, and distributors like Valve and Good Old Games., skriver Tim Sweeney i en insändare till The Guardian.
Microsofts Windows Store är en låst plattform där varken spelare eller utvecklare har möjlighet att starta eller uppdatera spel och appar efter eget bevåg. Utomstående tjänster som exempelvis Steam Big picture kan inte heller starta spel från Windows Store och sätter käppar i hjulet för dem som inte alltid vill behöva gå igenom Microsofts egna gränssnitt
[yop_poll id=”1″]
Nyligen publicerade titlar för Windows Store har även visat sig vara inkompatibla med tredjepartsverktyg som Fraps, MSI Afterburner och andra verktyg som ofta används av spelare och inte minst teknikmedia för att undersöka och prestandatesta spel och komponenter.
PC-plattformen måste få vara öppen
Enligt Tim Sweeney måste nu både spelare och utvecklare som han själv sätta ned foten och begära att Microsoft tänker om. Lösningen på situationen ska enligt Sweeney vara att öppna upp UWP-plattformen i tre specifika steg.
- That any PC Windows user can download and install a UWP application from the web, just as we can do now with win32 applications. No new hassle, no insidious warnings about venturing outside of Microsoft’s walled garden, and no change to Windows’ default settings required.
- That any company can operate a store for PC Windows games and apps in UWP format – as Valve, Good Old Games, Epic Games, EA, and Ubi Soft do today with the win32 format, and that Windows will not impede or obstruct these apps stores, relegating them to second-class citizenship.
- That users, developers, and publishers will always be free to engage in direct commerce with each other, without Microsoft forcing everyone into its formative in-app commerce monopoly and taking a 30% cut.
I sitt öppna brev publicerat på The Guardian skriver Sweeney att Microsofts nuvarande taktik med UWP-plattformen och sitt slutna ekosystem inte bara borde utan måste motsättas. Epic Games som fritt själva kunnat förse PC-spelare med spel sedan 1991 har enligt Sweeney ingen avsikt att avsäga sig denna rätten utan att ta strid för sin – och spelares sak. Brevet avslutas med en uppmaning till både spelutvecklare och företag involverade i Microsofts PC-plattform att motsätta sig den nuvarande utvecklingen för att inte dagens öppna PC-plattform ska förvandlas till ett slutet och stängt system utom användares kontroll. Lägsta pris på Prisjakt.nu
Är en av Microsoft största motståndare men måste säga att detta måste vara en bra nyhet för många. I flera år har Steam haft ett ohotad monopol, synd bara att det är Microsoft som ska vara det företag som utmanar dem.
Hoppas att detta splittrar marknaden och att flera utvecklare får upp ögonen för mer oberoende men framförallt DRM fria lösningar istället.
Det är bra att Microsoft pushar hårt för PC-plattformen som en gamingplattform. Det är jag all for! Problemet är när man ska börja sätta skynken över olika delar av plattformen där varken utvecklare eller spelare har möjlighet att själva styra hur spel distribueras eller används.
Bara en sådan sak som att man inte ska kunna starta spel på något annat sätt än genom Windows Store är ganska frustrerande och begränsande för många användare.
Hoppas att Sweeneys raljerande får någon effekt, tror Microsofts satsning på UWP kan bli bra om man bara inser vart man ska dra gränsen..
Fast nu har ju en hel del spel krav att startas genom steam, origin eller uplay. så förstår inte riktigt hur Windows Store skulle vara mycket sämre. Vissa spel startas ju t ex i Steam för att sedan starta Uplay tror jag vilket i sig är en jäkla röra.
Lagom kul att folk är emot DRM, men har inget emot Steam som är en rätt stor DRM-bov i det hela med.
Fast Steam TVINGAR inte folk att köra genom dem och BARA dem. Det är det UWP försöker göra. I slutändan vill de göra så att Win 10, som ska vara det ENDA OS’et från MS, endast ska kunna starta spel via UWP, dvs via endast Microsoft Store. Lite som Apple gjorde med sina i-blabla produkter, tvingade in folk i i-Tunes/Apple store.
Om man likställer deras agenda med Steam är man bra bakom flötet och alldeles för blind pga “fight the power” agendor… /facepalm
Fast det här är ju något steam egentligen gjort i flera år. steam har gjort så att steambundna spel man köper i butik för att få en fysisk kopia totalt värdelösa. De skulle kunna sälja spelen i butik med endast en liten papperslapp med en kod på för 400-500kr och ändå få samma effekt. Steamspel går endast att spela via steam även om du har spelen på skiva och denna drm är den som accepteras utan att någon säger emot. Oavset vart du köper spelen så komer du alltid vara tvungen att köra dessa spel via steam, vilket begränsar dina… Läs hela »
Du har ju ingen koll på vad du snackar om. Steams DRM är inte ett måste men är något de flesta utvecklare vill använda sig av. Spel som finns på Steam men inte har Steam DRM kräver att du laddar ner spelet en gång via Steam, sedan kan du stänga av Steam, avinstallera om du vill och sedan starta spelet utan problem. Kanske till och med ta en kopia så du slipper installera om det via Steam om du installerar om datorn vid något tillfälle. Det med Steam och fysisk kopia är ju något utvecklarna med bestämmer hur det skall… Läs hela »
Men det är ju precis samma sak med steam och det reagerar ju spelarna inte på? Hur många steam spel kan du spela utan att steam steam är igång i bakgrunden? Även herr Sweeney har sin agenda här men att MS begränsningar skulle vara någonting som är annorlunda för oss användarna är taget ur luften.
Själv skulle jag dock hellre se att utvecklarna anmanar lösningar som GOG, plattformsoberoende samt DRM fri lösning.
Utvecklarna bestämmer själva om de vill att deras spel ska gå att lira utan Steam igång.
Skillnaden med steam är att den fungerar på andra plattformar som Linux och Mac.
Precis, och Windows live på PC, XboX och Windows Phone.
Så exakt samma sak med på olika plattformar helt enkelt.
Nä ägt av samma företag det kallas monopol.
Monopol har ingenting med om om det är ägt av samma företag eller inte. Det som Steam har idag är mer eller mindre monopol på spelmarknaden för PC, ett monopol som skulle må bra av konkurrens vilket nu Microsoft erbjuder. Som sagt så är det synd att det är Microsoft som erbjuder det men det är en helt annan sak.
När man läser NHs artikel så inser man snabbt att de missförstått vad Microsoft försöker göra. Det är inte så att de försöker stänga ute någon utvecklare från Windows plattformen, Steam och liknande kommer fortfarande att fungera precis som vanligt, det är bara spel som är inne i UWP-plattformen som berörs och ingenting annat. Sedan tycker jag det är roligt att NH visar upp sina nya leksaker så som polls, med ska ni göra sådana gör dem relevanta annars kan ni lika bra låta bli. För att ta ett litet exempel så finns följde svar i denna poll: “Ja, PC-plattformen… Läs hela »