I år blir det stora debutåret för VR till PC, med de två giganterna HTC Vive och Oculus Rift på väg ut på marknaden. Att ge sig på VR ställer dock en del krav både på din dator och rummet du har den i – vi ger dig en rad nyttiga tips om hur du blir redo för VR!
1. Välj en VR-plattform som passar dig
Det finns givetvis även andra, oftast mindre, aktörer som satsar på VR till PC, men vill du försäkra dig om att det kommer finnas kompatibla spel och program tillgängliga vid lanseringen och inom den närmaste framtiden är det ett säkrare kort att satsa på de två stora spelarna: Facebook-ägda Oculus eller HTC i samarbete med Valve.
HTC Vive | Oculus Rift | |
Upplösning | 2 160 x 1 200 | |
Uppdateringsfrekvens | 90 Hz | |
Plattform | Windows, Linux, Mac OS X | Windows (Linux senare) |
Medföljer | Rörelsekontroller Hörlurar Positionsspårning (Lighthouse, två kameror) |
Xbox One-handkontroll Hörlurar Positionsspårningssändare |
Vikt | 555 g | 470 g |
Pris | 899 euro + frakt | 799 euro + frakt |
Vilket headset som passar dig bäst beror på flera faktorer, då båda har sina svagheter och styrkor. Men är det datorspel som ligger närmast hjärtat är troligen HTC Vive det mer logiska valet idag – samarbetet med Valve innebär att Vive går hand i hand med Steam-plattformen och alla de spelutvecklare som redan har spel tillgängliga där. Dessutom levereras Vive med två rörelsekontroller, vilket första generationens Oculus Rift inte gör (dessa släpps först senare). Däremot är Oculus Rift cirka en tusenlapp billigare, lite lättare viktmässigt och rent bildmässigt ligger de två mycket nära varandra.
När du väl har bestämt dig kan du beställa VR-glasögonen från respektive tillverkares hemsida:
- HTC Vive (leverans i april)
- Oculus Rift (leverans i juli)
2. Se till att prestandan räcker
När du väl har valt vilket VR-headset du vill satsa på behöver du också säkerställa att din dator klarar av att leverera en hög och konstant bildström; målet är att ligga konstant på 90 bildrutor per sekund (fps) för att bilden ska hänga med även i snabba rörelser utan att hacka till, vilket kan ge upphov till illamående.
Vi listar de rekommenderade systemkraven för både Oculus Rift och HTC Vive här nedanför – systemkraven är nästan, men inte helt, identiska.
HTC Vive | Oculus Rift | |
Processor | AMD FX-8350 Intel Core i5-4590 |
Intel Core i5-4590 |
Minne | 4 GB eller mer | 8 GB eller mer |
Grafikkort | AMD Radeon R9 290 Nvidia Geforce GTX 970 |
|
Lediga portar | 1 x USB 2.0 HDMI 1.4 eller Displayport 1.2 |
2 x USB 3.0 HDMI 1.3 |
HTC och Valve har släppt ett prestandatest som du kan använda för att testa din nuvarande hårdvara och se hur väl den klarar av belastningen från VR – i och med att Oculus Rift använder samma upplösning och uppdateringsfrekvens bör du även kunna använda samma test som en riktlinje för den plattformen.
- Prestandatestet finns att ladda ner gratis från Steam.
Värt att tänka på är också att VR-spel, precis som vanliga spel, i regel går att jusera detaljnivån på. Genom att sänka detaljnivån kan du få en högre bildfrekvens även i hög upplösning, men då såklart på bekostnad av inlevelse. Att driva den höga upplösningen som används i HTC Vive och Oculus Rift, 2 160 x 1 200, kräver en del muskler om du vill bibehålla detaljnivån, och rekommendationen från båda aktörerna är att du har ett grafikkort motsvarande ett AMD Radeon R9 290 eller ett Nvidia Geforce GTX 970.
3. Se till att du har utrymme hemma
Vissa VR-spel, såsom Elite: Dangerous eller Eve: Valkyrie, är anpassade för att spelas sittandes med en handkontroll eller med flygspakar – nöjer du dig med den upplevelsen, som fortfarande kan vara riktigt häftig, behöver du inte mer förberedelse än att ha en bekväm sittplats nära din dator.
Vill du däremot få ut som mest av VR-upplevelsen och dra nytta av positionsspårningen, så att du på allvar kan gå runt och utforska VR-miljön och interagera mer naturligt med virtuella objekt, så behöver du yta att röra dig på.
Se till att du enkelt kan flytta undan allt som eventuellt kan vara ivägen
Den optimala lösningen vore att ha ett dedikerat VR-rum, men det har långt ifrån alla möjlighet till. Vill du istället spela i till exempel vardagsrummet bör du istället se till att du enkelt kan flytta undan allt som eventuellt kan vara ivägen; soffbord, soffa, stolar, lösa kablar, lampor – allt som du kan riskera att trampa på eller snubbla över. Här har HTC Vive ett övertag med sin inbyggda kamera som kan skanna omgivningen och väva in möbler och andra objekt i VR-miljön.
Ytterligare ett alternativ är att investera i ett “VR-löpband”, exempelvis Virtuix Omni. På så sätt kan du röra dig fritt i ett VR-spel utan att ta upp mer än ungefär en kvadratmeter av rummet – det innebär dock ytterligare några tusenlappar på investeringen, och efter att ha testat Virtuix Omni på CES 2015 kan vi intyga att det är en rätt slitsam syssla.
4. Akta kablarna!
Både Oculus Rift och HTC Vive ansluts med kabel till datorn, dels med en HDMI-kabel för bilden och dels med USB-kablar för sensorerna. Är du inte försiktig när du traskar runt i VR-miljön riskerar du att snubbla på kablarna och skada både dig och utrustningen.
Se till att känna efter med jämna mellanrum så att kablarna inte ligger konstigt, och gör inte för snabba eller plötsliga rörelser i spelet utan att vara säker på att du inte har kabeln runt foten. För att vara på säkraste sidan bör du ha någon annan i rummet som kan hålla koll på kabel och annan utrustning och eventuellt förvarna innan trassel uppstår.
Hmm det blir nog till att sitta still när jag skaffar en sån där utrustningen för jag snubblar nästan över mina saker fast jag ser vart jag går i min lilla etta 🙂 men det blir säkert ett köp så småningom.
Jag roade mig att köra SteamVR Prestandatest och fick 7,1 poäng och markören i mitten på det gröna fältet VR-Redo Det räcker inte om den hamnar på det gula fältet ‘Kapabel’ och man får en del bildrutor under 90FPS. Mitt system: Mobo: Asus Z97 Deluxe CPU: Intel Core i7 4790K @--4,6 GHz RAM: 16GB @-- 2133GHz Cl 11 SSD: Samsung 850 Pro 1TB GPU: Asus Radeon R9 290 4GB (R9290-DC2OC-4GD5) ytterligare överklockat med GPU-Tweak. Grafikdrivrutin: AMD Crimson Software 16.3 Det vore bra om NH framöver kunde inkludera denna test vid framtida grafikkortstester, det kan ju kännas trist om någon lägger… Läs hela »