Det går att åstadkomma mer och mer med hjälp av avancerad artificiell intelligens, men brädspel är fortfarande ett område där människor kan ligga ett steg före. Nu har Google satt en ny milstolpe med en AI som lyckats vinna över en mästare i det komplexa strategispelet Go.
För snart tio år sedan skapade IBM AI-historia genom att vinna över den dåvarande världsmästaren i schack, Garry Kasparov, med sin superdator Deep Blue. Segen markerade en viktig milstolpe för strategisk AI i och med den höga komplexiteten hos schack – spelet uppskattas ha närmare 10123 (en etta med 123 nollor efter) möjliga utgångar, så det är ingen enkel bedrift för en dator att hålla reda på vilka drag som ger störst chans att vinna.
Trots det ligger schack i backspegeln för AI-forskare, och nu är det istället det asiatiska brädspelet Go som står i fokus. Likt schack spelas Go på ett rutigt bräde, men utan de strikta reglerna som följer med olika typer av pjäser. Istället handlar spelet om att ringa in områden genom att placera ut brickor, och vinna större områden än sin motståndare. Komplexiteten skjuter därför i höjden, och antalet möjliga Go-spel på ett 19 x 19-bräde uppskattas till närmare 10761. För att sätta det i perspektiv uppskattas det finnas 1082 atomer i hela vårt observerbara universum.
Bryter ny mark för strategisk AI
Med andra ord är det en minst sagt komplicerad uppgift att skapa en dator och en AI som kan hålla reda på de olika utgångarna och hålla jämna steg med de bästa Go-spelarna i världen – men det är precis det Google har gjort med sin AI Alphago, som under de senaste dagarna har spelat fem matcher Go mot en av världens bästa spelare, Lee Sedol från Sydkorea, och vunnit med 4-1.
Alphago skiljer sig från många andra AI i att den bygger på ANN, eller ett artificiellt neuralnätverk. Istället för att bygga på hårddragna instruktioner som berättar för den hur den ska svara på vissa drag så har inte Alphago programmerats med sin Go-kunskap – den har tränats och kan lära sig strategier. Det här är samma typ av AI som har blivit allt vanligare inom analys och bildbehandling, där ett känt exempel är Googles andra ANN-projekt, Deep Dream, som kan användas för att hitta och förstärka olika element i en bild. Just Alphago är framtagen av Deepmind, ett företag som specialiserat sig på just artificiella neuralnätverk och som köptes upp av Google för två år sedan.
“There is a beauty to the game of Go and I don’t think machines understand that beauty.”
-Lee Sedol
Alphago vann de första tre matcherna i rad emot Lee Sedol förra veckan, men lagom till helgen överraskade den mänskliga spelaren och vann den fjärde matchen efter att ha sett ett misstag i AI:ns strategi. Alphagos seger cementerades dock till slut den här veckan, då AI:n vann den sista av totalt fem matcher.
För segern belönas Alphago-projektet med 1 miljon dollar i prispengar – att Lee Sedol faktiskt vann en match visar dock på att det fortfarande finns utrymme för förbättringar, plus att Alphago fortfarande inte har spelat mot den just nu rådande världsmästaren, Lee Chang-ho.