Att spela VR-spel uppåt 12 timmar i streck ska inte vara några problem hälsomässigt, menar Oculus grundare Palmer Luckey, men det kan vara värt att försöka hålla extra tid på klockan; din egen tidsuppfattning kan fungera helt annorlunda i virtuell verklighet.
Under GDC-mässan i San Francisco ställde Palmer Lucky, grundare av Oculus, och Hilmar Veigar, VD för CCP Games, upp på en intervju. Temat var rymdsimulatorn Eve Valkyrie, och en fråga ställdes gällde huruvida det finns en begränsning för hur länge användaren kan ha på sig VR-glasögonen och om det i sin tur inneburit begränsningar i designen av spelet och Oculus Rift.
Tiden springer lätt iväg
Enligt Veigar ska användningstiden inte vara ett problem – användare ska ha spelat uppåt 12 timmar i sträck i alfaversionen utan problem. Enligt Luckey är det inte problem med VR-glasögonen eller användarupplevelsen som kommer hindra användarna från att spela timmar åt gången, utan snarare faktumet att de flesta helt enkelt har annat att göra om dagarna. Vad man däremot bör tänka på, menar Veigar, är att du kanske inte kan lita på din egen tidsuppfanning i VR.
Veigar: There’s also an additional factor I’ve noticed when I’m playing myself is that time passes differently. You think you’ve played for 15 minutes and then you go out and it’s like, “wait, I spent an hour in there?” There’s a concept of, I don’t know, VR time.
Luckey: I think a lot of times we rely on our environments to gain perceptual cues around how much time is passing. It’s not just a purely internal thing. So when you’re in a different virtual world that lacks those cues, it can be pretty tough… You all have been able to be outside and sense what time it is. And you don’t know exactly how you’re figuring, but you’ve lived your whole life knowing roughly where the sun is [and] roughly what happens as the day passes. People have a pretty good intuitive sense of, “Oh, I think it’s aroundtwo o’clock.” And they’re usually relatively close. In VR, obviously, if you don’t have all those cues — because you have the cues of the virtual world [instead] — then you’re not going to be able to make those estimates nearly as accurately.
Vanligtvis när du bedömer tiden använder du dels din interna känsla av tiden som passerat, men även flera externa ledtrådar såsom ljusnivå, hur objekt i din omgivning har flyttat på sig eller hur du har interagerat med andra människor. I VR är nästan alla dessa externa ledtrådar borta, och om inte spelet har en inbyggd klocka har du bara din egen interna tidsuppfattning att förlita dig på. Vad du tror handlar om en kvart kan därför visa sig vara dubbelt eller tredubbelt så lång tid.
I slutändan går det här under samma princip som att tiden går fort när du har roligt – är du distraherad av någonting underhållande och stimulerande lägger du inte märke till tidsledtrådarna runt omkring dig i samma grad. Skillnaden är att i VR gör det svårare att hänga med klockan även om du aktivt försöker – så att ta en regelbunden paus för att kolla vad klockan är kan vara en bra idé.
En bra grej hade varit om man i spelet hade en armbandsklocka eller liknande på “armen” så man kan kolla sin klocka genom att vrida på trådlös kontroller etc. 🙂
En av de coola funktionerna med Vive som gör att programmen kan interagera med omgivningen gör att det just finns program med sådan fiktion.
“men det kan vara värt att försöka hålla extra tid på klockan”
Antar att ni menar “extra *koll* på klockan”?