Nvidia demonstrerar “Zero Latency Display” vid 1700Hz

När vi trodde 144 hertz var snabbt..

0

“Zero Latency Display” är en skärmteknik som Nvidia menar kan bli en nyckel till framtidens VR-lösningar med en uppdateringsfrekvensen på smått galna 1 700 hertz.

Nvidia visade upp sin nya “Zero Latency Display” prototyp under GTC 2016 där man i en presentation förklarade att skärmens extrema uppdateringsfrekvens mer eller mindre eliminerar skärmrelaterade latenser i en datormiljö. Mer specifikt riktade Nvidia in sig på virtuell verklighet där latenser är ett stor ofog och resulterar i sämre spelinlevelse och i värsta fall illamående liknande åksjuka.

20 gånger snabbare än dagens VR-headset

Dagens VR-headset kräver en uppdateringsfrekvens på 90 hertz för att leverera en bildupplevelse som känns bekväm men Nvidia har betydligt högre satta mål än så. Företagets “Zero Latency Display” uppdaterar sin bild var 0,58 millisekund, en uppdateringsfrekvens motsvarande 1 700 hertz.

Den extrema uppdateringsfrekvensen ger en känsla av att objekt på skärmen sitter som fastklistrad på skärmen och inte öht är kontinuerligt renderade objekt. Något Nvidia demonstrerar i ett videoklipp genom att vilt skaka en skärm för att simulera hur en användare snabbt vänder och vrider sig med ett VR-headset. En Nvidia logo i mitten av skärmen såg närmast helt statisk ut trots de snabba rörelserna.Nvidia VR reality latency

Nvidia menar att man med en skärmteknik som denna mer eller mindre kan eliminera latenserna från skärmen i en VR-miljö. Ett stort steg för att effektivisera och förbättra VR-upplevelsen. Samtidigt är det långt ifrån bara skärmen som påverkar latenserna i ett VR-system där allt från spel, till operativsystem och GPU spelar in. Men skärmen är idag en av de största syndabockarna och något som Nvidia hoppas eliminera i framtiden.

Lägsta pris på Prisjakt.nu

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments