Moderna mobilprocessorer är snabbare än någonsin – men räkna inte med att få ut full prestanda mer än några minuter åt gången.
Förra månaden gjorde vi en prestandaanalys på Samsung Galaxy S7, med fokus på dess nya Exynos-processor, där vi noterade hur stor inverkan temperaturen kan ha på enhetens prestanda efter bara en kort stunds användning. Som bekant är inte Samsung den enda aktören med nya, intressanta kretsar på marknaden – en av vårens kanske mest intressanta systemkretsar är Qualcomms senaste flaggskepp Snapdragon 820, som kommer hitta in i flera nya mobiltelefoner och surfplattor under de kommande veckorna och månaderna.
LG G5 och Snapdragon 820 – inför ett fullständigt prestandatest
Vi har fått in LG:s nya topptelefon G5 till kontoret, som en av de första flaggskeppstelefonerna på marknaden som använder sig av Qualcomms nya processor.
En djupgående prestandaanalys, med en betydligt djupare testsvit, är på väg där vi kommer jämföra den i detalj med Samsung och andra konkurrenter, men vi vill redan nu göra en snabb analys av det som blev föregångarens (Snapdragon 810) akilleshäl: värmehanteringen.
Invändigt har Snapdragon 820 möblerats om markant jämfört med Snapdragon 810, då Qualcomm har gått tillbaka till att använda sina egenutvecklade CPU-kärnor snarare än att licensiera färdiga kärnor från ARM. Man har även gått ifrån big.LITTLE-utformningen (med fyra kraftfullare kärnor tillsammans med fyra mer strömsnåla) som använts i flera tidigare Snapdragon-modeller – istället används fyra identiska Kryo-kärnor tillsammans med den egenutvecklade grafikkretsen Adreno 530.
Bakom tillverkningen står numera Samsung med sin FinFET-process på 14 nanometer, snarare än TSMC:s 20-nanometersprocess som användes till Snapdragon 810.
Missa inte heller vår tidigare prestandaanalys av konkurrenten Samsung Galaxy S7.
Testresultat – 3DMark Sling Shot
Just den här artikeln centreras kring hur processorn reagerar efter uppvärmning, vilket vi testar i två steg. Vårt första test är med 3DMark Sling Shot, som belastar hela processorn och lägger särskild vikt på grafikkretsen. Vi kör testet upprepade gånger och noterar hur slutresultatet ser ut efter varje runda, samt vilken maxtemperatur som visas från telefonens sensorer. Varje ny runda startas inom fem sekunder från dess att föregående runda avslutats, för att kretsen ska svalna så lite som möjligt inför nästa test.
För testet används två temperaturavläsningar: dels i mjukvaran, via en app som hämtar temperaturdata från processorns interna sensor, och dels via en extern termometer som läser av temperaturen med en probkabel fäst vid den varmaste delen av telefonens baksida. I diagrammen använder vi oss av värdet från telefonens sensordata; termometern används främst för att verifiera att informationen från den interna sensorn är rimlig och för att se hur snabbt värmen överförs från kisel till chassi.
Testet upprepas tills både prestandasiffrorna och temperaturerna har stabiliserat sig.
LG G5 tappar en markant del av sin prestanda efter ett antal rundor 3DMark, och faller från 2 522 poäng ner till cirka 1 500 (med fluktuerande resultat under de sista rundorna). Det motsvarar en prestandaförlust på nästan 40 procent efter cirka 20 – 25 minuters användning. Jämförelsevis tappar Samsung Galaxy S7 med Exynos 8890 cirka 25 procent av sin prestanda under motsvarande omständigheter.
Lite egendomligare blir det när vi jämför med Snapdragon 810 i Google Nexus 6P. Till att börja med tycks sensordatan i den här telefonen vara mer opålitlig än i LG G5 och Samsung Galaxy S7; den applikation vi använder för övriga modeller hittar inte temperaturdatan från processorn alls, utan vi får använda en annan mjukvara för just den här modellen. Sensordatan är sedan i sin tur cirka 10 grader högre än temperaturen som vi uppmäter med termometer vid den varmaste punkten på telefonens baksida. Ta därför de exakta temperatursiffrorna med en viss nypa salt – viktigast är hur prestandaresultatet förändras efter varje runda.
Snapdragon 810 är en varmare processor överlag, både i vila och vid belastning, men samtidigt tycks temperaturen ha mindre inverkan på prestandan i 3DMark. Det blir fortfarande märkbart minskad prestanda, men procentuellt något mindre än vad vi noterar för LG G5 och Samsung Galaxy S7.
Testresultat – Geekbench 3
Utöver 3DMark testar vi LG G5 och våra två referenstelefoner även i Geekbench. Det här är ett test som inte lägger någon nämnvärd belastning på grafikkretsen, utan testet speglar i första hand prestandan hos CPU-kärnorna och minnet. På så sätt hoppas vi kunna isolera lite tydligare vilken del av processorn som påverkas mest av höga temperaturer.
Mätvärden för individuella datapunkter har utelämnats av läsbarhetsskäl.
För LG:s tycks det vara grafikkretsen som påverkas mest av höga temperaturer under längre stunder. Vi kan helt klart se minskad prestanda i både enkel- och flertrådstestet, men procentuellt är fallet mindre än i 3DMark där grafikkretsen gör mer av jobbet. Enkeltrådat rör det sig om ett prestandabortfall på avrundat cirka 15 procent, och flertrådat cirka 10 procent.
Jämförelsevis tappar Samsung Galaxy S7 avrundat cirka 30 procent enkeltrådat respektive 15 procent flertrådat. Nexus 6P med Snapdragon 810 tappar mest markant av alla, med nästan 50 procent prestandaförlust enkeltrådat och 40 procent flertrådat. Snapdragon 810 tappar också sin prestanda betydligt snabbare än de två 14-nanometersmodellerna – vi behöver bara köra 20 rundor innan resultaten har stabiliserat sig.
Intressant nog har LG G5 och Samsung Galaxy S7 nästan identiska temperaturkurvor i det här testet.
Slutsats – kretsar som spänner musklerna under korta stunder
Att moderna systemkretsar tappar en avsevärd del av sin prestanda vid längre belastningar tycks vara mer regel än undantag, åtminstone utifrån de tre modeller vi har analyserat hittills. Det rör sig trots allt om mycket beräkningskraft i ett litet och förhållandevis slutet paket – alla mobiltelefoner kyls passivt, vilket gör det till en desto större utmaning att effektivt göra sig av med all värmeutveckling.
LG G5 | Samsung Galaxy S7 | Google Nexus 6P | |
Systemkrets | Qualcomm Snapdragon 820 | Samsung Exynos 8890 | Qualcomm Snapdragon 810 |
3DMark – högsta resultat | 2 522 poäng | 2 200 poäng | 1 660 poäng |
3DMark – prestandaförlust | ~ 40 % | ~ 30 % | ~ 30 % |
Geekbench – högsta resultat | ST: 2 352 MT: 5 472 |
ST: 2 156 MT: 6 529 |
ST: 1 376 MT: 4 685 |
Geekbench – prestandaförlust | ST: ~ 20 % MT: ~ 10 % |
ST: ~ 30 % MT: ~ 15 % |
ST: ~ 50 % MT: ~ 40 % |
I fallet LG G5 och Snapdragon 820 tycks det vara grafikkretsen Adreno 530 som är den största boven i dramat – Qualcomm slår konkurrenten Samsung på fingrarna i grafikprestanda, ingen dålig bedrift i och med att Mali-T880 MP12 som används i Exynos 8890 är ett massiv grafikkrets för en mobiltelefon. I våra tester tappar dock LG G5 uppåt 40 procent av sin prestanda efter längre stunders (i vårt fall cirka 20 minuter) 3D-rendering. Är du en användare som har för vana att spela spel på telefonen kan det därför vara värt att tänka på att prestandasiffrorna som tillverkaren presenterar bör tas med en nypa salt – och en allt större nypa salt ju längre stunder du spelar.
Med det sagt är vi långt ifrån klara med LG G5 och Snapdragon 820 – vi har fler prestandatester på ingång, och den här artikeln är något av en förhandstitt vi ville lyfta fram just för att påvisa tendensen med förlorad prestanda lite extra. Dels har vi en utökad testsvit redo som LG G5 kommer få sätta tänderna i, och dels har vi konkurrenten HTC 10 på väg in till testlabbet. Med sistnämnda hoppas vi även kunna belysa hur stor skillnad olika chassin kan göra för värmeutveckling och eventuella prestandaförluster. Håll utkik på Nordichardware under de kommande dagarna och veckorna för fler uppdateringar.
Mycket intressant test, är personligen ute efter att köpa en G5 elr en 10a så den jämförelsen kommer att bli extra intressant. Förhoppningsvis dröjer det inte allt för lång tid innan 10an kommer ut i handeln. De var duktiga i år med att inte lägga papperslansering för lång tid innan verkliga lanseringen.